Hlavní obsah

Falešným slevám v obchodech odzvonilo

Obchody se dočkaly nejrozsáhlejší změny v regulaci prodeje za poslední dekádu. Od uplynulého pátku se musí řídit novými pravidly zahrnutými v novele zákona o ochraně spotřebitele a v občanském zákoníku. Změny se týkají i poskytovaných slev, v e-shopech se upravují podmínky pro záruční dobu zboží, reklamace či uživatelské recenze.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Při nynějších novoročních výprodejích by tak nemělo docházet k dříve častému umělému ohýbání cen, které klame zákazníky. Obchodníci totiž budou muset u zboží, které nabízejí ve slevě, povinně uvádět i  jeho původní cenu. To má uvádění falešných slev ztížit. Pokuta za porušení pravidel může činit až pět milionů korun.

„Nejdůležitějšími tématy plynoucími z legislativních změn jsou nový způsob prezentace slev, změny v odpovědnosti za vady, respektive v reklamacích, nové platební tlačítko, pravidla pro zveřejňování uživatelských recenzí. Je toho tedy opravdu hodně,“ řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Na slevy, výprodeje a další akce obchodníků, které umožňují lidem ušetřit, Češi slyší. Obchodníci si toho jsou dobře vědomi a mnohdy tak nebyly výjimkou slevové akce, které ve skutečnosti sloužily jen k oklamání zákazníků.

„Permanentní slevové akce či výprodeje jsou již běžnou obchodní praktikou. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukázala pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně nelišila od běžné nabídky na trhu,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Známy jsou zejména praktiky, kdy prodejce uváděl slevu z původní ceny z  doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodával.

„Těmto matoucím nabídkám je konec. Prodejce bude muset případnou slevu vypočítávat z ceny, jakou si za zboží účtoval v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Této povinnosti se nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně. V takovém případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy,“ doplnila šéfka dTestu.

Jak mají obchody uvádět slevy
Jedna změna ceny
Obchodník nabízí spotřebitelům zboží za cenu 10 tisíc korun. Následně je zlevní na 8 tisíc korun, přičemž toto zlevnění prezentuje jako slevu. V takovém případě musí uvést, že cena zboží před slevou činila 10 tisíc korun.
Opakované změny ceny
Obchodník nabízí spotřebitelům zboží za 10 tisíc korun, které následně v rámci akce Black Friday nabízí za 8500 korun. Po skončení této akce je zboží obchodníkem opětovně nabízeno za 10 tisíc korun. Ještě před uplynutím 30 dnů od skončení akce Black Friday obchodník zboží opět zlevní na 8 tisíc korun a toto zlevnění prezentuje jako slevu. V takovém případě musí obchodník uvést, že cena před slevou činila 8500 korun.
Postupné snižování ceny – prezentace slevy
Obchodník nabízí spotřebitelům zboží za 10 tisíc korun. Po měsíci obchodník zlevní takové zboží na 8 tisíc korun a toto zlevnění prezentuje jako slevu. Po uplynutí dalšího měsíce dále sníží cenu tohoto zboží na 7 tisíc korun a toto zlevnění prezentuje jako slevu. Obchodník může v takovém případě po celou dobu uvádět, že cena tohoto zboží před slevou činila 10 tisíc korun (tzv. referenční cena), a to by mělo platit za předpokladu, že bylo zboží bez přestávky nabízeno „ve slevě“.
Postupné snižování ceny – neprezentování slevy v 1. fázi
Obchodník nabízí spotřebitelům zboží za 10 tisíc korun. Po měsíci ho zlevní na 8 tisíc korun a toto zlevnění NEprezentuje jako slevu. Po uplynutí pěti dnů obchodník dále sníží cenu tohoto zboží, tentokrát na 7 tisíc korun, a toto zlevnění již prezentuje jako slevu. Referenční cena (cena před slevou) v tomto případě činí 8 tisíc korun.
Zdroj: APEK

Záleží na typu akce

Nová pravidla se však nevztahují na všechny typy slev a zboží, připomněla dále. Jedním z rozhodujících kritérií je například okruh adresátů, jímž je slevová akce určena.

„Pokud je slevová akce dostupná neurčenému počtu adresátů, tedy prakticky všem bez omezení, je nutné splnit podmínky stanovené novými pravidly. V případě, že je sleva určená jen opravdu omezenému okruhu spotřebitelů, například v rámci věrnostního programu, či poskytnuta individuálně, obchodník není povinen o předchozí ceně informovat,“ vysvětlila Hekšová.

Pravidlům se však nevyhnou obchodníci, kteří své slevové akce za exkluzivní pouze vydávají. Ke sloganům typu „Sleva 25 procent při použití slevového kódu: ParfémNaVánoce25“, nebo „Tento víkend sleva pro členy klubu!“ bude nutné uvést předchozí cenu v případě, kdy je kód, slevový kupón či věrnostní program, jež opravňují k přiznání slevy, dostupný všem zákazníkům či jejich většině.

Slevová akce bude pro tyto účely považována za dostupnou bez omezení, pokud bude např. slevový kód uvedený na volně dostupné webové stránce v reklamním banneru či slevový kupón k volnému odběru při vstupu do prodejny.

Neplatí pro potraviny

Nová pravidla, která stanoví povinnost obchodníka uvádět předchozí cenu, se pak nebudou vztahovat ani na výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby. To jsou například čerstvé potraviny nebo květiny.

„Zjednodušeně lze říci, že pokud zboží expiruje v rámci dnů, nová pravidla pro uvádění zlevněného zboží se neuplatní. Naopak u výrobků s dlouhou expirací se budou muset prodejci novým pravidlům přizpůsobit,“ upřesnila pro Právo mluvčí dTestu Lucie Korbeliusová.

„Nemělo by se však zapomínat na to, že kromě ochrany před neférovým jednáním ze strany některých prodejců zároveň novela upravuje podmínky pro ochranu prodejců před případným neetickým jednáním zákazníků,“ upozornila mluvčí řetězce Datart Olga Dolínková.

„Zákon tak například chrání prodejce v případě, kdy zákazník vrátí zboží a odstoupí od smlouvy v zákonné lhůtě, ale vracené zboží je viditelně použité. V tomto případě má prodejce možnost posoudit stav vráceného zboží a požadovat přiměřenou platbu za opotřebování výrobku,“ podotkla.

Jak bude spotřebitel o předchozí ceně informován

Cena před slevou nemusí být uvedena na stejném nosiči jako samotné oznámení o slevě z ceny, např. reklamním banneru. Musí však být uvedena v místě prodeje, tj. na cenovkách v obchodech nebo v cenových sekcích v rozhraních online obchodů.

Nová úprava by měla do určité míry omezit falešné a zavádějící slevy, a tím spotřebitelům usnadnit orientaci v záplavě slevových akcí. „Přestože jsou obchodníci motivováni nová pravidla dodržovat i pod hrozbou možné pokuty, která může činit až pět milionů korun, lze i nadále doporučit vyvarovat se impulzivních rozhodnutí a i ty nejlákavější nabídky porovnat s nabídkou jiných prodejců,“ dodala Hekšová.

Změny se dotknou i reklamací

Novela se dotýká i dalších oblastí internetového nakupování. Týkat se budou například reklamací. Původní šestiměsíční lhůta, v níž se nyní uplatňuje tzv. domněnka vadnosti zboží, se prodlužuje na 12 měsíců. Pokud se tedy na zboží objeví vada v této době, má se za to, že zboží bylo vadné už od počátku jeho pořízení. Lhůta pro vytknutí vady zboží zůstává i nadále 24 měsíců.

Nově také vzniká odpovědnost prodávajícího i za vady věci způsobené při montáži či instalaci kupujícím, pokud kupující postupoval podle chybného návodu dodaného se zbožím.

Pro reklamace začnou brzy platit nová pravidla

Finance

I nadále bude možné odstoupit od smlouvy, resp. vrátit zboží zakoupené v e-shopu, do 14 dnů od jeho koupě. Na druhou stranu „spotřebitel nesmí zboží před odstoupením od kupní smlouvy do 14 dnů používat víc, než je nutné k vyzkoušení. Jednoduše se musí chovat, jako by byl v kamenném obchodě. Jinak má obchodník právo po něm požadovat náhradu za uvedení zboží do původního stavu,“ upozorňuje APEK.

Recenze musejí být pravdivé

Povinností obchodníka není zveřejňování recenzí na stránkách svého obchodu. Pokud je ale uvedeny mít bude, musí nově zajistit, aby byly pravdivé a důvěryhodné.

Za falešné recenze na e-shopu bude pokuta

Finance

Zákazníci jsou nově chráněni i při dokončení nákupního procesu. „Z textu na tlačítku, které uzavírá proces objednávky a dává vzniknout kupní smlouvě, musí být jasné, že se po jeho použití zavazuje spotřebitel k platbě (za vybrané zboží),“ uvedla APEK. E-shopy také nesmí kupujícím přihodit do košíků nevyžádané zboží nebo služby.

Prodejci jsou také povinni dbát i na správné plnění informačních povinností. Před uzavřením smlouvy musí poskytnout své telefonní číslo, jsou též povinni sdělit své e-mailové adresy a seznámit spotřebitele se způsobem vyřizování stížností, poprodejním servisem či možnostmi doručení.

Novela vyžaduje, aby tyto zákonné informace byly spotřebitelům poskytnuty v listinné podobě či na jiném trvalém nosiči dat.

Povánoční výprodeje v e-shopech začínají. Na co si dát pozor

Finance

Reklama

Výběr článků

Načítám