Hlavní obsah

Finanční poradna: Jak se bránit nefér praktikám dodavatelů energií

Novinky, bab

Doba levných energií je už několik měsíců za námi. Někteří zákazníci však mají sjednané starší smlouvy, které zohledňují původní podmínky a výhodnější ceny. Dodavatelé se je proto snaží všemožně změnit, aby na ně nedopláceli. Výjimkou nejsou ani nefér způsoby, kterým je třeba se bránit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Jednostranně zvýšit cenu energií dodavatel může, ovšem zároveň musí splnit několik podmínek, upozorňují odborníci ze spotřebitelské organizace dTest.

Může hrozit neoprávněný odběr energií. Jak si ověřit dodavatele

Finance

Zaprvé toto právo dodavatele jednostranně zdražovat musí být předem domluvené ve smlouvě nebo v obchodních podmínkách.

Druhou podmínkou je pak to, že dodavatel vás o zdražování musí informovat alespoň 30 dní předem a musí zdražení oznámit adresně. Rozhodně tedy nestačí, aby oznámení o zdražení vyvěsil na webové stránky, aniž by zákazníkům zaslal dopis nebo alespoň SMS.

Dodavatel vám také musí umožnit bez jakéhokoliv postihu smlouvu vypovědět, pokud se zdražením nesouhlasíte.

Šéf ERÚ: Chceme mít páku na nefér dodavatele

Ekonomika

Fixovanou cenu jednostranně zvýšit nelze

Podle dTestu lze celý princip jednostranného zdražování popsat jako „ber, nebo běž“. Zákazník sice může zdražení energií odmítnout, ovšem pak musí závazek opustit, nemůže u dodavatele zůstat za stávajících, nezměněných podmínek.

Ovšem to neplatí v případě, že máte s dodavatelem nastavenou tzv.fixovanou/garantovanou cenu. Tu totiž a hned z několika důvodů podle názoru dTestu dodavatel jednostranně zvyšovat nemůže. Takové zdražení je vůči zákazníkovi neúčinné.

„Přesto se setkáváme s tím, že dodavatelé fixaci ceny nedodržují a spotřebitelům ceny jednostranně zvyšují,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. Spotřebitelům pak doporučila tento postup u dodavatele reklamovat. Pokud dodavatel reklamaci zamítne, máte možnost obrátit se na Energetický regulační úřad nebo soud.

Innogy znovu zdraží energie, plyn rovnou o 19 procent

Ekonomika

„Jsme přesvědčeni, že právo je na straně spotřebitele, z případného sporu by měl mít strach spíš dodavatel,“ doplnila Hekšová.

Zároveň je podle jejích slov třeba pečlivě rozlišovat mezi zvýšením ceny a novým nastavením záloh. Záloha je pouze způsob platby, nemá s cenou za energii v podstatě nic společného a změnit ji lze i u smlouvy s fixní cenou.

Dodatek s výpovědí

Mnozí dodavatelé si jsou dobře vědomi toho, že jednostranně s fixní cenou hýbat nesmí. Přišli ale s náhradním řešením, kdy do smluv na dobu neurčitou zakomponovali: „Smluvní strany mohou smlouvu kdykoliv bez udání důvodu vypovědět. Výpovědní doba činí tři měsíce.“

Jak dTest upozorňuje, zdánlivě neutrální článek smlouvy nebo obchodních podmínek dokážou dodavatelé otočit ve svůj prospěch.

Změna dodavatele energií: Na co si dát pozor

Finance

„Dodavatelé vám nabídnou změnu smlouvy, resp. ceny, často ve formě nějakého dodatku. Pokud ho podepíšete, mají svolení cenu změnit, i kdyby byla fixní. Pokud ho nepodepíšete, přijde vám výpověď s tříměsíční výpovědní dobou,“ popisuje neférové jednání Hekšová.

„Dodavatel si umí spočítat, že než aby vám další rok dodával za fixní cenu, bude pro něj lacinější varianta přetrpět tříměsíční výpovědní dobu a pak se vás nadobro zbavit,“ dodala ředitelka dTestu.

Kriticky se k této praktice staví nejen dTest, ale i Energetický regulační úřad, který slíbil podobné praktiky prošetřit.

Reklama

Výběr článků

Načítám