Článek
Největší evropský výrobce automobilů, který vlastní také značky Audi, Seat a Porsche, byl těžce zasažen vysokými dovozními cly, které americký prezident Donald Trump vyhlásil v dubnu.
„Cla v kombinaci s turbulentním trhem již nás stála několik miliard eur,“ citoval Blumeho britský deník The Guardian.
Ačkoli Trumpova administrativa po zdlouhavých jednáních s EU souhlasila se snížením současných 27,5 procenta cel na evropské automobily a autodíly na 15 procenta, i tato nižší sazba by stále pro skupinu Volkswagen podle jejího šéfa „představovala zátěž“.
Volkswagen už na konci května slíbil „masivní“ investice v USA v rámci svého úsilí o uzavření samostatné dohody s Trumpovou administrativou, která by mohla snížit celní sazbu pod 15 procent. Uzavření této dohody se podle šéfa německé automobilky blíží.
„Dohodu EU neoceňujeme“
„Neoceňujeme asymetrickou dohodu mezi USA a EU, protože narušuje hospodářskou soutěž v Evropě,“ řekl Blume agentuře Bloomberg.
„Spoléháme na naši vlastní nabídku silných investic v USA… a tam jsme v úzkém kontaktu a v dobrých jednáních s americkou vládou a doufáme, že v příštích týdnech dojdeme k rychlému řešení i s její podporou pro naši investici,“ uvedl dále.
Doplnil, že německá skupina by „mohla zvážit lokalizaci výroby vozů Audi a rozšíření jejich exportu z USA“.
Šéf Volkswagenu v pondělí na veletrhu v Mnichově také upozornil, že značka luxusních vozů Porsche je nyní pod tlakem „sendviče“ amerických cel a slabým čínským trhem. „Letos nás tato situace stojí v rozvaze několik miliard eur,“ řekl Blume agentuře Reuters.
Očekává se, že Trumpova cla na dovoz automobilů do USA letos zasáhnou obzvláště tvrdě právě značku Porsche, protože na rozdíl od jiných modelů VW a německých konkurentů BMW a Mercedes-Benz se vozy Porsche prodávané v USA téměř výhradně vyrábějí v Německu, poznamenal The Guardian.
Boj o evropského zákazníka
Blume na mnichovském autosalónu také představil koncept nového malého elektromobilu s tím, že Volkswagen má v úmyslu získat pětinu trhu s kompaktními elektroauty v Evropě.
„Tyto modely jsou postaveny na jednom konceptu: elektromobilita pro každého, za atraktivní cenu a zisková,“ potvrdil Blume, že německá automobilka se i pod tlakem levné čínské konkurence hodlá více zaměřit na trh s cenově dostupnými elektromobily v Evropě.