Hlavní obsah

Vláda schválila opatření na snížení byrokracie, prosadit je už ale nestihne

3:00
3:00

Poslechněte si tento článek

Vláda by ráda zjednodušila administrativu týkající se evidence odpadů, zrušila povinnost zaměstnavatelů předkládat odborům informace o nových smlouvách či prodloužila dobu platnosti posudku o zdravotní způsobilosti dětí na zotavovacích akcích ze dvou na pět let. Čtvrtý takzvaný antibyrokratický balíček, který kabinet schválil, obsahuje tři desítky úprav, uvedl po středečním jednání kabinetu premiér Petr Fiala (ODS) s tím, že změny by podle měla vláda realizovat co nejrychleji. Vzhledem k říjnovým volbám je ale už nestihne prosadit.

Foto: Michal Šula, Novinky

Petr Fiala na volebních akcích ve Středočeském kraji

Článek

Na změnách spolupracovala i Hospodářská komora. Ředitelka jejího úseku legislativy, práva a analýz Lenka Janáková Novinkám řekla, že k návrhu čtvrtého balíčku se sešlo 168 podnětů na snížení byrokratické a administrativní zátěže.

„Do finální verze materiálu se jich po připomínkách jednotlivých gestorů dostalo jen třicet. Je legitimní klást si otázku, nakolik bere veřejná správa boj s byrokracií vážně,“ podotkla.

Z balíčku vyzdvihla návrh na zrušení zákazu existence základního pracovněprávního vztahu mezi manžely nebo partnery. „Jeho existence nemá aktuálně žádné racionální opodstatnění,“ řekla.

Jak dále upozornila, materiál schválený vládou předpokládá termín pro předložení navrhovaných změn do mezirezortního připomínkového řízení ve valné většině až v červnu 2026. „Takže do letošních říjnových voleb se ani tato minimalistická a z podnikatelského hlediska ne úplně podstatná navrhovaná opatření rozhodně schválit nepodaří,“ konstatovala Janáková.

Podle Janákové byly předcházející tři antibyrokratické balíčky „výrazně ambicióznější“. Mezi prospěšná opatření řadí například i zvýšení hranice obratu pro povinné plátcovství DPH, zrušení povinných pravidelných zdravotních prohlídek zaměstnanců z nerizikových profesí či povinnosti zaměstnavatele sestavovat plán dovolených nebo zavedení možnosti vést účetnictví v cizí měně.

Fiala se chlubil digitalizací

Fiala v předvolebním duchu vyzdvihoval například i zavedení daňových paušálů, omezení povinnosti podávat kontrolní hlášení či zrušení zdravotních potravinářských průkazů.

Při hodnocení mandátu vlády, který skončí potom, co vzejde nový kabinet z říjnových sněmovních voleb, premiér zmínil i závazek nezvyšovat počty úředníků. Podle něj jich ubylo dva tisíce. Zaniklo 77 pracovišť finančních úřadů, zmenšil se počet poštovních poboček.

„Docházelo i k významné digitalizaci,“ uvedl Fiala a jako příklad jmenoval digitalizaci katastru nemovitostí, agendy ministerstva práce a sociálních věcí a také velké části dopravní agendy. Vláda je ale naopak kritizována kvůli nepovedené digitalizaci stavebního řízení.

Ačkoliv některé kroky současné vlády přispěly k podpoře podnikání, celkové změny hodnotili experti oslovení počátkem srpna ČTK spíše rozpačitě. Sliby o snižování byrokracie a administrativní náročnosti podnikání se podle nich v omezené míře splnit podařilo. Přivítali rovněž zejména zvýšení limitu pro placení DPH a také přípravu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele. Naopak kritizovali nárůst zdanění.

Výběr článků

Načítám