Článek
„Není tam opravdu nic k vidění. Toto je očividně rámec, nikoli skutečná dohoda,“ citovala agentura Bloomberg Tima Meyera, profesora mezinárodního obchodního práva na Dukeově univerzitě.
Podobně se o dohodě vyjádřil i Stan Veuger, expert na hospodářskou politiku z American Enterprise Institute. „V jistém smyslu by se dalo říct, že v podstatě vzali status quo, udělali marginální změny a nazvali to dohodou,“ konstatoval pro BBC.
Detaily dohody zatím nejsou kompletně známy. Britská vláda uvedla, že v jejím rámci padnou cla na dovoz hliníku a oceli ze Spojeného království do USA. Snížit se mají také cla na dovoz automobilů. Z 27,5 procenta klesnou na deset.
Podle Trumpa dohoda více otevře britský trh zemědělským produktům z USA. Starmer věří, že podpoří vzájemný obchod a tvorbu pracovních míst v obou zemích.
„Myslím, že pro Trumpa je cílem dosažení dohody a ve skutečnosti mu nezáleží na tom, jak vypadá,“ uvedl Veuger. Podle něj tím americký prezident vysílá signál dalším zemím, s nimiž jedná. „Říká, že není tak těžké dohody dosáhnout, ale také říká, že není příliš mnoho prostoru pro změny,“ dodal ekonom.
Paradox s dovozem aut
Přestože dohoda podle expertů nepřináší zásadní změny, popudila některé americké podnikatele. Kritizují ji mimo jiné zástupci automobilového průmyslu.
„Podle této dohody bude nyní levnější dovážet britský vůz s velmi malým obsahem amerických dílů než vůz z Mexika nebo Kanady, který je z poloviny tvořen americkými díly,“ uvedla Americká rada pro automobilovou politiku, která zastupuje detroitské automobilky General Motors, Ford a Stellantis.
Pro dovoz z Mexika či Kanady, kde mají americké automobilky část svých továren, stále platí clo 25 procent. Firmy uvádějí, že jim Trumpova cla zvýší náklady o miliardy dolarů.