Článek
Evropa má obchodní dohodu s USA, kdy na většinu evropského zboží budou platit cla ve výši 15 procent. Jak to hodnotíte?
Je důležité, že nějaká dohoda je. Když mluvím s podnikateli, hrála pro ně otázka nejistoty negativní roli. Ale že bych z toho skákal metr vysoko, to ne.
Jsem zastánce bezcelní unie a jsem přesvědčen o tom, že pro obě strany Atlantiku by se to vyplatilo. Jde o největší obchodní vztah na světě v hodnotě 1,7 bilionu eur ročně s dlouhou společnou historií a velkou bezpečnostní provázaností.
Ale žijeme v politické realitě Donalda Trumpa. Je to rámcová dohoda a je hrozně důležité, jak se to dál dořeší do detailů.
Není patnáctiprocentní clo na evropské zboží a podle Trumpa nulové na to americké dovážené do EU prohra evropské diplomacie? I když to nula není a třeba americká auta mají mít sazbu 2,5 procenta, ten rozdíl je stejně obrovský.
Nechápu to jako prohru, ale ani jako vítězství. Je to výsledek politické a ekonomické reality. Nejhorší by bylo dostat se do celních válek. Bezcelní unie se současným americkým prezidentem reálná není. A vidíme, v jaké situaci jsou USA s Čínou, jak se přebíjejí čísly a ve finále to škodí trhu.
Věřím, že dohoda bude platit po celou dobu trvání Trumpova mandátu a k větším změnám nedojde. A když ano, tak doufejme pouze směrem k nižším clům, jako to vidíme třeba u léčiv nebo leteckého průmyslu. To je důležitá zpráva z pohledu našeho chemického a farmaceutického průmyslu nebo výrobu letadel. I proto, že jsme jednou z mála zemí, která dokáže vyrobit celé letadlo.
Že bych z dohody o clech skákal metr vysoko, to ne
Proč by se cla mohla měnit?
Jsem přesvědčen, že ke změnám docházet bude, protože Trumpovi jeho vlastní průmyslníci říkají, že přesun některých výrob do USA je nereálný. Vybudovat novou ocelárnu nebo přesunout některou výrobu je mnohdy nemožné, je to technologicky náročné. Navíc s nedostatkem kvalifikované pracovní síly.
Odhaduji, že v dalších měsících, možná letech, začnou přibývat výjimky, které půjdou cestou snižování nebo rušení cel.
Jak se tato dohoda projeví ve výkonu české ekonomiky?
Ministerstvo financí odhadlo, že v důsledku nových cel růst ekonomiky zpomalí letos o 0,2 procentního bodu a příští rok zhruba o 0,39. Všechny celní bariéry vyvolávají související náklady, které bohužel mnohdy zaplatí spotřebitelé. A já doufám, že všichni, kdo Trumpa adorovali a tancovali s červenými čepicemi, to vidí.
Kterých odvětví se to dotkne?
Dopad bude ve zpracovatelském průmyslu, a i když u automobilů cla klesnou, úplně ideální situace to není. Určitě se to více dotkne odvětví s nižší přidanou hodnotou. U těch s vyšší marží dojde k rozložení nákladů mezi oběma obchodními partnery nebo přenosu na spotřebitele.
Myslíte si, že reakcí českých firem může být prodávat jinde?
Jako proexportně orientovaná země jsme o to aktivnější. Jak při odstraňování bariér s našimi nejbližšími obchodním partnery v rámci EU, tak v prohlubování vztahů s dalšími státy. Věřím například v asijské trhy. Nedávno jsem proto navštívil Vietnam, Japonsko a Koreu.
Důraz klademe i na dotažení obchodních dohod třeba s jihoamerickým Mercosurem nebo na prohlubování obchodu s Mexikem, Kanadou a dalšími zeměmi. Věřím, že se v brzké době dotáhne také dohoda s Indií.
A co evropský závazek odebírat energie za 750 miliard dolarů, investovat ve Spojených státech 600 miliard dolarů a nakoupit za stamiliardy zbraně?
Myslím si, že z velké části bychom ty energie a zbraně stejně nakoupili. Dodávky zkapalněného zemního plynu LNG do Česka už jsou z USA z více než osmdesáti procent a nakupujeme i F-35, takže za Česko v tom zásadní problém nevidím.
Všechny celní bariéry vyvolávají náklady, které bohužel mnohdy zaplatí spotřebitelé
Objem dovozu LNG do Česka teď činí tři miliardy kubíků ročně. Poroste ještě kvůli novému závazku?
Snad ne, protože to zároveň souvisí se spotřebou energií v Česku. Nebudeme uměle navyšovat spotřebu. Musíme kupovat tolik, kolik sami potřebujeme.
Dokáže tedy zbytek Evropy ty stamiliardy dolarů za americké energie utratit? A vůbec, jsou je Američané schopni vyprodukovat?
Evropa sama hledá, jakými zdroji pokrýt svou spotřebu energií. Vidíme plány řady států na budování nových plynových elektráren při odklonu od uhlí, rostoucí potřebu vyrovnávat obnovitelné zdroje a nahrazovat ruské dodávky. Dokážu si představit větší objem spolupráce s USA, ale nesmí se z toho stát nová závislost.
USA zvyšují těžbu a u LNG, kde jsou už nyní největším světovým hráčem, by měly v příštích letech pokrýt většinu očekávaného růstu světového trhu. Přesto není jisté, zda zvládnou dodat tolik energií, kolik se Unie zavázala odebrat, kdy má jít až o trojnásobek oproti loňsku.
Důležitá je samozřejmě i otázka dovozních kapacit EU. Česko je připravené. U LNG máme zajištěnou kapacitu v nizozemském terminálu Eemshaven a od roku 2027 i v německém Stade.
Dohoda je rámcová, detaily se budou dojednávat. Pak ji ještě musí ratifikovat členské státy EU. Přijme ji Česko v aktuální podobě?
Myslím si, že ano. V dané politické realitě je to podle mě nyní maximum možného.
Ceny energií už se stabilizovaly, ovšem podle průzkumu skupiny Creditas mají české domácnosti třikrát dražší elektřinu než Maďaři a dvakrát dražší než Slováci. Tyto země ceny regulují nebo nastavují maximální ceny. Mělo by se to zavést i v Česku?
Když cokoliv regulujete nebo zastropujete, vždy to nakonec zaplatí daňový poplatník. Jsme na otevřených trzích a je iluzorní myslet si, že dodavatelé surovin prodávají levněji Maďarsku či Slovensku než Česku. Tyto státy z různých důvodů, především politických až populistických, hradí z veřejných rozpočtů určité náklady, a to navíc ne všem skupinám spotřebitelů.
Ano, Česko by to mohlo dělat taky, ale pokaždé to bude na úkor něčeho jiného. Buď se zvýší zadlužení, nebo nebudeme moci vydávat tolik peněz do jiných oblastí, jako důchody, školství, zdravotnictví nebo investice.
Když se podíváme, kde to Maďarsko nebo Slovensko dotují, jsou to domácnosti, tedy voliči, ale už ne průmysl. Ten má mnohde ceny vyšší než v Česku. Samozřejmě pak hrají velkou roli i otázky bezpečnosti. Naše pozice v bezpečnosti dodávek energií třeba s ohledem na závislost na Rusku je úplně jiná než na Slovensku.
Slovensko zaplatí za jádro téměř dvakrát víc než Česko
Je už jasnější, co stálo počátkem července za rozsáhlým zdejším výpadkem elektřiny?
Zásadní je expertní posouzení na základě faktů a dat. Nechci a nebudu teď dělat závěry a hodnotit tuto vysoce technicky složitou záležitost, jako to teď dělají někteří jiní, aniž by měli jakákoliv data. Energetický regulační úřad a evropské orgány incident nezávisle šetří, abychom se dozvěděli, co bylo příčinou poruchy a mohli z toho učinit závěry a případné změny ve fungování přenosové soustavy.
Vidíme, že se událost zpolitizovává a ozývají se hlasy, že za to mohou obnovitelné zdroje a Green Deal. Chci, aby debata zůstala v expertní rovině. A až budou výsledky, aby se jasně řeklo, jaké jsou další kroky pro minimalizování rizika do budoucna.
Záměrně neříkám, aby vůbec nebylo, protože při šesti tisících kilometrech vedení velmi vysokého napětí a v situaci, kdy se v naší zemi do energetiky dekády neinvestovalo, je jasné, že riziko tady vždycky bude.
V poslední době se hodně mluví o emisních povolenkách pro domácnosti. Energetičtí analytici se shodnou, že to lidem zatíží peněženky. Ministr životního prostředí Petr Hladík připustil, že se nepodaří jejich zavedení od roku 2027 odložit, jak Česko chtělo. Co vy na to?
Je důležité uvědomit si, že zatížení domácností u vytápění nebude plošné. Těch, které jsou napojeny na dálkové vytápění, topí dřevem nebo elektřinou, se to nedotkne. Pocítí to rodiny, které topí uhlím nebo plynem.
Je to systém, který mají zavedený všude ve světě, i ve Spojených státech nebo Asii. Tedy kdo vypouští škodlivé emise, za to platí.
Vidíme, že Evropa se není schopná shodnout na tom, že by systém úplně zrušila nebo ho odsunula. Evropská unie od toho neustoupí. Za Česko ale chceme, aby byl systém předvídatelný a udržel se v určitých hranicích. A kdyby některé obyvatele sociálně nebo ekonomicky výrazně zasáhl, musí být nástroje, jak jim pomoci.
Ten dopad ale plošný bude, poněvadž všem zdraží pohonné hmoty.
My si tyto obavy uvědomujeme a právě proto na evropské úrovni aktivně prosazujeme takové změny systému, které posílí cenové kontrolní mechanismy a řeší dopady na občany.
Jak běží práce na přípravě nových jaderných bloků v Dukovanech?
Vše jde podle plánu. Před dvěma týdny jsem v Soulu o projektu opět jednal s novým korejským premiérem Kim Min-seokem, potvrdili jsme si politickou podporu na obou stranách a zároveň zapojení českých firem.
Běží i řada souvisejících záležitostí, ať jsou to průzkumy, dopravní stavby, práce na vyvedení výkonu, postupné zasmluvňování projektových partnerů a tak dále.
Neúspěšný účastník soutěže, francouzská EDF, uvedla, že se už u soudu nebude snažit výsledek tendru zvrátit. Ale pořád platí její stížnost u Evropské komise na údajnou státní podporu pro KHNP. O té má navíc rozhodovat francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné.
Naše strategie v přístupu k Evropské komisi, a v tom apelujeme i na Korejce, je být v debatě velmi transparentní a aktivní. Nemáme co skrývat, tendr byl nastaven správně. Všichni soutěžící, včetně EDF, souhlasili s podmínkami, na základě toho podali své nabídky.
Zvolili jsme dobrou metodiku a vysoutěžili dobrou cenu. Nepochybuji o tom, že uspějeme.
Slovensko se chce dohodnout napřímo se severoamerickým Westinghousem na stavbě bloku o výkonu 1250 megawatt v Jaslovských Bohunicích za 13 až 15 miliard eur, tedy až za 370 miliard korun. Dva české bloky s výkonem 2100 mají vyjít na asi 400 miliard, tedy výrazně levněji. Nemůže být nakonec česká cena podstřelená?
Je to postavené na reálných cenách. Rozdíl je skutečně téměř dvojnásobný. Korejci nám nabídli nejlepší podmínky a také nejsilnější záruky, že je dodrží.
Jedním z hlavních parametrů také bylo, za kolik bude elektrárna při započítání nákladů vyrábět. Vychází to zhruba na devadesát eur za megawatthodinu, což je velmi dobrá a reálná cena. Když se podíváme po Evropě, EDF staví v Británii za 150 eur, ve Francii zhruba za 120 eur.
Jasně se tak ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je sice pracnější, ale lepší.
Evropská komise také ještě musí schválit státní pomoc u financování druhého bloku. Kdy to bude?
Intenzivně na tom pracujeme. Vycházíme z už získané notifikace na první nový blok. Notifikaci na ten druhý vybojujeme. Jednak díky renesanci jaderné energetiky v Evropě, a také proto, že stát nakoupil osmdesátiprocentní podíl v zadavateli jaderného tendru, společnosti Elektrárna Dukovany II.
Silná role státu nám dává lepší vyjednávací pozici. Bude to ale ještě několik měsíců trvat, je to velmi komplikované.
Lukáš Vlček
Narodil se v roce 1982 v Pelhřimově.
Vystudoval politologii a sociologii, regionální rozvoj a veřejnou správu na Masarykově univerzitě v Brně.
Ve svých 24 letech byl zvolen starostou Pacova, v jehož čele vydržel patnáct roků.
V říjnu 2021 se stal poslancem, byl členem rozpočtového výboru a výboru pro životní prostředí.
Od července 2022 je prvním místopředsedou hnutí Starostové a nezávislí, jehož členem je od roku 2017.
V říjnu 2024 se stal ministrem průmyslu a obchodu, nahradil Jozefa Síkelu, který je nyní eurokomisařem.