Článek
Provozní zisk Škody Auto klesl a vloni dosáhl částky 712 miliónů eur, zatímco v předchozím roce to bylo 743 miliónů eur. Zisk po zdanění klesl z předloňských 16,1 miliardy korun na 15,4 miliardy korun.
„Navzdory nepříznivému ekonomickému prostředí zvýšila Škoda potřebné investice do nových modelů a kapacit a opět dosáhla provozního výsledku nad 700 milionů eur,“ hodnotil výsledky předseda představenstva společnosti Winfried Vahland. Investice společnosti vzrostly zhruba o polovinu na 832 miliónů eur. „Tím jsme si vytvořili podmínky pro budoucí růst,“ předpokládá Vahland.
Mezi největší investice patří například výstavba nových linek na výrobu třetí generace Škody Octavia, Rapidu a Seatu Toledo v mladoboleslavském závodě či výstavba nového vývojového centra motorů.
Začátek letošního roku není příliš optimistický. V únoru klesl prodej ve srovnání s loňským únorem téměř o sedm procent. Zatímco vloni za první dva měsíce automobilka prodala 147 500 aut, letos to bylo za leden a únor jen 136 600 vozů.
Hlavním důvodem tohoto poklesu je podle vedení firmy především aktuální náběh výroby nové generace modelu Škoda Octavia a prodej rovněž ovlivnil pokles některých evropských trhů.
Prodej modelů Škoda v roce 2012 | ||
---|---|---|
model | počet aut | změna proti roku 2011 (v %) |
Octavia | 409 600 | 5,8 |
Fabia | 240 500 | -9,9 |
Superb | 109 100 | -6,5 |
Yeti | 87 400 | 24,3 |
Roomster | 38 000 | 5,4 |
Rapid | 24 700 | nový model |
Citigo | 30 000 | nový model, prodej pouze v Evropě |
celkem | 932 200 | 6,8 |
Zdroj: Škoda Auto |
„Začátek roku 2013 je pro značku Škoda ve znamení nové generace modelu Octavia. V našem hlavním závodě v Mladé Boleslavi se v současnosti rozjíždí výroba tohoto modelu, současně je uváděn na evropské trhy. Škoda Octavia Combi měla svou světovou premiéru na autosalonu v Ženevě,“ shrnuje předseda představenstva společnosti Winfried Vahland.
„Jsme optimističtí, očekáváme, že s naší modelovou ofenzívou bude pozitivní vývoj značky pokračovat i v tomto roce,“ dodal Vahland. Ten sice očekává v prvním pololetí meziroční pokles prodeje, nicméně za celý rok 2013 by rád viděl vyšší prodeje oproti loňsku.
Situaci v odbytu ovlivnily některé slábnoucí evropské trhy, jejichž vlivu se ani tuzemská automobilka nevyhnula. „Jakmile plně naběhne výroba a prodej modelu Octavia a všech jeho variant, uvidíme odpovídající pozitivní efekty,“ předpokládá Vahland.
Pro automobilku jsou zásadní zahraniční trhy v Číně a Německu. Na obou si dosud stále zachovává malý růst. Na největším trhu v Číně vzrostly v únoru dodávky zákazníkům na 17 700 vozů.
V porovnání se stejným měsícem uplynulého roku to bylo o 3,2 procenta více. V Německu – na druhém největším trhu značky Škoda – vzrostly dodávky lehce o 0,2 procenta na více než 9 900 vozů. Naopak poklesl středoevropský a východoevropský trh.
Škoda Auto – ukazatele | |||
---|---|---|---|
rok | 2010 | 2011 | 2012 |
tržby (v mld. Kč) | 219,5 | 252,6 | 262,6 |
zisk (nezdaněný v mld. Kč) | 10,6 | 19,3 | 17,9 |
zisk (zdaněný v mld. Kč) | 8,8 | 16,1 | 15,4 |
výroba (v tis. autech) | 782,8 | 900,6 | 944,4 |
prodej (v tis. autech) | 762,6 | 879,2 | 939,2 |
--prodej v západní Evropě | 333 | 362 | 358 |
--prodej v ČR | 58 | 58,2 | 59,7 |
--prodej v Číně | 180,5 | 220,1 | 235,7 |
zaměstnanci (kmenoví) | 24 714 | 26 565 | 26 404 |
Zdroj: Škoda Auto |