Hlavní obsah

Shein se vrhl do expanze v Indii. Do roka chce odtamtud prodávat oblečení do zahraničí

2:36
2:36

Poslechněte si tento článek

Shein, čínský gigant na poli rychlé módy, plánuje v Indii se svým tamním partnerem Reliance Retail rychlé rozšíření dodavatelské základny. Diverzifikací do Indie se Shein snaží částečně vyhnout dopadům vysokých amerických cel.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Rozšíření indické dodavatelské základny a zahájení mezinárodního prodeje oblečení značky Shein vyrobeného v Indii by se mělo odehrát během následujících šesti až dvanácti měsíců, sdělily agentuře Reuters dva zdroje obeznámené se záležitostí.

Shein jednal s Reliance Retail ještě předtím, než USA zatížily čínský dovoz vysokými cly. Nyní se však potřeba diverzifikace zintenzivnila, přičemž cílem čínské firmy je zvýšit počet indických dodavatelů ze 150 na jeden tisíc do jednoho roku, uvedly zdroje.

V prohlášení pro Reuters nicméně Shein uvedl, že jeho partnerství s Reliance Retail je omezeno na licencování značky pouze pro indický trh.

V Číně má Shein až sedm tisíc dodavatelů. Své zboží posílá přibližně do 150 zemí světa. Největším trhem jsou pro něj USA, kam donedávna posílal naprostou většinu zboží bezcelně, protože využíval výjimky „de minimis“, díky níž byly zásilky s hodnotou do 800 dolarů od placení cla osvobozeny. Americký prezident Donald Trump ale tuto výjimku zrušil.

V Indii Shein začal prodávat v roce 2018, o dva roky později ale byla jeho aplikace zakázána v rámci vládního opatření proti firmám spojeným s Čínou. Stalo se tak během napětí na hranicích se severovýchodním sousedem.

Na indický trh se Shein vrátil až letos v únoru právě díky spolupráci s Reliance Retail, která prodává jeho oblečení vyrobené v indických továrnách prostřednictvím webu SheinIndia.in.

Nabídka Sheinu v Indii během prvních čtyř měsíců od návratu na trh dosáhla 12 tisíc designů, což je jen zlomek z 600 tisíc produktů nabízených v USA. V kategorii dámských šatů stála nejlevnější položka 349 indických rupií (88 Kč). V USA se k 9. červnu našly i levnější šaty, a to za 3,4 dolaru (74 Kč), uvedl Reuters.

Roční tržby Sheinu, jehož obchodní model je postaven na ultra levném zboží a agresivním marketingu, přesahují 30 miliard dolarů (přes 652 miliard Kč). Loni to bylo 38 miliard dolarů (meziročně +19 %). Čistý zisk ale internetovému prodejci klesl o více než třetinu na jednu miliardu dolarů.

Reliance Retail patří nejbohatšímu muži v Asii Mukeši Ambanimu. Kromě Sheinu má uzavřená partnerství s dalšími desítkami módních značek, jako jsou Brooks Brothers nebo Marks and Spencer. Firma rovněž provozuje svůj vlastní e-shop Ajio.

Výběr článků

Načítám