Článek
Podle analytické společnosti Sensor Tower se počet měsíčních aktivních uživatelů aplikace Temu v USA propadl mezi březnem a červnem o polovinu na 40,2 milionu. Množství amerických uživatelů aplikace Shein se ve stejném období také snížilo, i když jen o dvanáct procent na 41,4 milionu.
Shein a Temu zavedly nový model e-commerce, který za posledních pět let proměnil maloobchodní odvětví v celém západním světě.
Obě společnosti se vyhnuly dovozním clům tím, že posílaly zboží vyrobené v Číně přímo do domácností zákazníků jako jednotlivé balíčky. Nízké ceny a masivní reklamní kampaň na sociálních sítích umožnily Shein a Temu během pár měsíců získat obrovskou zákaznickou základnu.
Shein se snažil využít svého růstu prostřednictvím vstupu na burzu, ale pro tento krok se mu nepodařilo získat podporu regulátorů v USA ani Velké Británii.
Agentura Reuters minulý týden informovala, že Shein plánuje co nejdříve podat žádost o vstup na burzu v Hongkongu.
Trump počátkem května zrušil americkou výjimku pro levné zboží pro balíčky z Číny a Hongkongu a označil ji za velký podvod.
Výjimku, jež podle Financial Times umožňovala vstup balíkům do hodnoty 800 dolarů (asi 16 900 Kč) do USA bezcelně, nahradil clem ve výši 90 procent. Později ho snížil na 30 procent.
Po Trumpových změnách politiky Temu v USA zásadně upravilo svůj obchodní model. Místo odesílání výrobků z čínských továren začalo vyřizovat objednávky od prodejců se sídlem v USA.
Pokles využívání Temu i Shein může souviset také se snížením jejich reklamních výdajů. Za poslední tři měsíce klesly podle Sensor Tower výdaje Temu na reklamu v USA meziročně o 87 procent a u Shein o 69 procent. Temu a Shein nyní přesunuly svou pozornost do Evropy.
Počet uživatelů aplikace Temu v červnu podle Sensor Tower meziročně vyskočil o 76 procent ve Francii, 71 procent ve Španělsku a 64 procent v Německu.
Růst v Evropě by však mohl být ohrožen, protože EU plánuje uvalit poplatek ve výši dvou eur (asi 50 Kč) na malé balíčky a britská vláda zvažuje zrušení vlastní výjimky z dovozního cla.