Článek
Návrh rozpočtu na příští rok z dílny Fialovy vlády počítá s deficitem 286 miliard korun. Zástupci ANO nejdřív tvrdili, že reálně má být vyšší o 83 miliard, teď už to je podle nich 95 miliard. Je to tak?
Pro mě je to poněkud pikantní a zvláštní. Jako rozpočtová rada si stojíme za tím, že v návrhu státního rozpočtu jsou problémové body, na které jsme upozornili už minulý měsíc.
Přebývají tam výdaje, které jsou zejména na dopravní stavby, ať už ve Státním fondu dopravní infrastruktury ve výši 37,2 miliardy korun, anebo výdaje rovněž na výstavbu infrastruktury, které jsou ve státním rozpočtu v kapitole ministerstva dopravy vydávány za obranné výdaje.
Tyto naše dvě námitky trvají, což jsem zopakoval i na prvním jednání rozpočtového výboru nově ustavené Sněmovny.
Tam ale od Aleny Schillerové (ANO) také zaznělo, že v resortu práce a sociálních věcí chybí minimálně 32 miliard na převážně mandatorní výdaje.
Za rozpočtovou radu se za toto konstatování postavit neumím. Chtěl bych uklidnit čtenáře, kteří mohou být nyní nervózní, třeba jestli jsou řádně rozpočtovány peníze na důchody, že podle našich kalkulací jsou tyto výdaje rozpočtovány řádně a peníze tam jsou.
Jsou spočítány podle očekávaného množství penzistů a zahrnutí řádné valorizace tak, aby byly vyplaceny správně a kryty z rozpočtu ministerstva.
Navíc aby někde chybělo třicet miliard na mandatorní výdaje, je nelogické, už jen proto, že rozpočet se sestavuje tak, že nejdříve se do něj zapisují právě povinné výdaje a teprve pak se dostane na ty nemandatorní.
Schillerová se však na výboru odkazovala na výpočet vrchního ředitele ekonomické a provozní sekce na ministerstvu Stanislava Klika. Přičemž má jít o minimální odhad nekrytých výdajů. To se asi nedá brát na lehkou váhu.
V klíčových dávkách a podporách jako rada rozhodně nevidíme díru v řádu desítek miliard korun. Samozřejmě, že v rozpočtu tohoto ministerstva, který přesahuje 990 miliard korun, jsou položky, které můžete identifikovat jako rizikové.
Je to hlavně takzvaná superdávka, která se začne vyplácet v průběhu příštího roku. Tam to vypadá, že spíš bude potřeba na ni vynakládat dodatečné prostředky, než že by nějaké peníze státu šetřila.
Je to ale v mezích odhadu, který byl prezentován poslancům při přípravě superdávky. Tedy že nakonec superdávka může rozpočtu ušetřit asi jednu miliardu korun, nebo to naopak může znamenat zvýšení výdajů o zhruba osm miliard.
Tudíž to nemohu označit za špatné rozpočtování, i když to nyní vypadá, že to bude spíše ten pesimističtější odhad.
Ale co další zmiňované dávky?
Velmi optimisticky nebo dokonce ne úplně řádně rozpočtovány mohou být prostředky na příspěvek na péči, který se má příští rok zvýšit. Zde nám to po přepočítání vychází, že jedna nebo dvě miliardy mohou chybět.
Na druhou stranu ale u většiny jiných dávek pravidelně každý rok dochází k tomu, že jsou rozpočtovány na vyšší sumu, než kolik se na nich pak skutečně vyplatí.

