Článek
Dnes už se totiž většinou nejedná o levnou záležitost. „Pokud se člověk vydá třeba do kadeřnického salónu, málokdy narazí na podpis papírové smlouvy. To však na existenci závazku nemá vliv, smlouva totiž může být i ústní,“ upozornila Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.
Pokud mají lidé o výsledku jasnou představu, měli by ji holiči nebo kadeřnici co nejdříve sdělit. Mohou ji podpořit i konkrétními obrázky. Jestliže bude požadavek nevhodný, měl by na to provozovatel služby upozornit rovnou. Když si například člověk přeje odbarvit poškozené vlasy, měl by kadeřník informovat, že by to mohlo vést k jejich dalšímu poškození. Pak totiž nenese odpovědnost.
V opačném případě by měli lidé upozornit na vady co nejdříve. „Zjevné vady, třeba špatný střih či barvu vlasů je třeba vytknout již při dokončení,“ doporučila Hekšová. Při později uplatněné reklamaci by se jen obtížně domáhali svých práv.
Jsou ale výjimky. Spotřebitel je chráněn také v případech, kdy se vada projeví později, pokud byla způsobena nekvalitním postupem či použitím nekvalitních barev nebo materiálů. Takové nedostatky se mohou objevit i po několika dnech či týdnech.
To samé se týká třeba úpravy nehtů. Také při provádění masáže může masér nést odpovědnost za výsledek. K tomu obvykle dochází tehdy, když se zaváže, že člověka masáž zbaví konkrétních bolestí. Pak to lze reklamovat.
Jestliže se ale ke konkrétnímu výsledku nezaváže, bude se pravděpodobně jednat o smlouvu příkazního typu, což znamená, že masér odpovídá pouze za řádný průběh samotné služby. Reklamovat pak lze pouze tehdy, pokud člověku způsobí zdravotní potíže.

