Hlavní obsah

Kvůli Trumpovým clům už společnosti přišly o 34 miliard dolarů

3:15
3:15

Poslechněte si tento článek

V důsledku obchodní války vyvolané americkým prezidentem Donaldem Trumpem přišly už společnosti z USA, Evropy a Asie na ušlých ziscích a vyšších nákladech o více než 34 miliard dolarů (zhruba 747 miliard Kč). V pátek o tom informovala agentura Reuters, která provedla vlastní analýzu. Ztráta navíc dál poroste, protože pokračující nejistota ohledně celních sazeb paralyzuje rozhodovací procesy v největších světových společnostech.

Foto: Carlos Barria, Reuters

Americký prezident Donald Trump (vlevo) po boku ministra obchodu Howarda Lutnicka na snímku z 2. dubna 2025 během oznamování rozsáhlých cel proti většině světa

Článek

Apple, Ford, Porsche či Sony. Nejen tyto velké společnosti, ale desítky dalších, už stáhly nebo snížily své hospodářské výhledy, protože nevyzpytatelná povaha Trumpovy obchodní politiky jim znemožnila přesný odhad nákladů, napsala agentura Reuters, jež udělala přehled o dosavadních celních nákladech pro podniky se světovou působností.

Suma 34 miliard dolarů je souhrnem odhadů 32 společností z amerického akciového indexu S&P 500, tří společností z evropského indexu STOXX 600 a 21 společností z japonského indexu Nikkei 225. Podle ekonomů však budou skutečné náklady mnohem vyšší, než společnosti uvádí.

„Svůj výpočet můžete zdvojnásobit nebo ztrojnásobit a stále bychom řekli… rozsah je mnohem větší, než si většina lidí uvědomuje,“ řekl agentuře Jeffrey Sonnenfeld, profesor na Yale School of Management. V této souvislosti zmínil dominový efekt, kdy se k vyšším nákladům přidají také nižší výdaje spotřebitelů a podniků a vyšší inflační očekávání.

Vzhledem k tomu, že vyjednávání o clech mezi Spojenými státy a jejich obchodními partnery stále probíhají a Trumpovo jednání je v této oblasti nepředvídatelné, tak stále není jasné, jak budou finální obchodní dohody vypadat. Proto společnosti stahují nebo upravují výhledy směrem dolů, protože samy ještě nevědí, jak vysoké náklady jim v důsledku cel vzniknou.

„Nemyslím si, že korporace budou mít v budoucnu o čemkoliv příliš velký přehled,“ řekl Rich Bernstein, generální ředitel investiční společnosti Richard Bernstein Advisors v New Yorku. Ke stažení odhadů hospodaření v dalších kvartálech, což řada společností již udělala, dodal, že „pokud vezmete v úvahu tento nejistý svět, je bezpečnější výhled nedělat“.

Agentura Reuters zjistila, že nejméně 42 společností snížilo své výhledy a 16 jich je stáhlo nebo pozastavilo. Prognózu pro třetí čtvrtletí ohledně zisku odmítl investorům nabídnout například Walmart, největší maloobchodní prodejce na světě. Dodal jen, že kvůli clům zvýší ceny. Aerolinky United Airlines zase na to šly trochu jinak a investorům poskytly dva různé scénáře hospodaření s tím, že makroekonomické prostředí v letošním roce je nemožné předpovědět.

Některé společnosti ale konkrétní čísla dávají. Například Kimberly Clark, výrobce kapesníků Kleenex, minulý měsíc snížila svou roční prognózu zisku a uvedla, že letos jí kvůli rozsáhlým clům vzniknou náklady přibližně 300 milionů dolarů (6,6 miliardy Kč).

O několik dní později pak společnost uvedla, že během pěti let investuje dvě miliardy dolarů do rozšíření své výrobní kapacity v USA (toto číslo Reuters do svého výpočtu nezahrnula). Investice v USA v návaznosti na tlak Trumpa, který cla podle svých slov zavádí mj. právě kvůli navrácení výroby do USA, oznámily také giganti jako Apple nebo Eli Lilly.

Výběr článků

Načítám