Hlavní obsah

PŘEHLEDNĚ: Které firmy zdraží kvůli Trumpovým clům

5:52
5:52

Poslechněte si tento článek

Seznam společností, které v důsledku rozsáhlého zvýšení cel zdražují ve Spojených státech své zboží, roste. Americký prezident Donald Trump od začátku proklamuje, že zvýšené náklady musí na sebe vzít právě maloobchodníci, ti tak ale nečiní a postupně oznamují navyšování cen. Nákupní košík Američanů složený z potravin, oblečení či elektroniky se tak stává dražší.

Foto: Jeff Greenberg/via Getty Images

Regál ve Walmartu v Miami na Floridě (ilustrační foto)

Článek

Zdražení už oznámil například Walmart. Důvod je prostý: Trumpova cla jsou příliš vysoká. Podobný záměr naznačili také prodejci elektroniky, domácích potřeb, sportovního oblečení nebo aut. Přinášíme seznam těch nejznámějších společností.

Walmart

Největší maloobchodní řetězec v USA dováží spoustu zboží z Číny, a to v současnosti podléhá 30procentnímu clu.

„Uděláme vše pro to, abychom udrželi ceny co nejnižší. Ale vzhledem k rozsahu cel – a to i na snížených úrovních – nejsme schopni absorbovat veškerý tlak vzhledem k realitě nízkých maloobchodních marží,“ přiznal v polovině května generální ředitel Douglas McMillon.

Cenovky v regálech se ve více než 4600 obchodech napříč Spojenými státy začnou přepisovat nejspíš koncem května, v červnu se pak zvýší „mnohem více“, řekl serveru CNBC finanční ředitel John David Rainey.

Best Buy

„Prodejci v celém našem sortimentu přenesou určitou úroveň celních nákladů na maloobchodníky, což činí zvýšení cen pro americké spotřebitele vysoce pravděpodobným,“ uvedla společnost už v březnu při hovoru s investory.

Mezitím došlo k jistému uvolnění, a sice že některé elektronické součástky a zařízení jsou z Trumpových cel dočasně vyňaty. Jak ale upozornil server CNN, nebude to trvat věčně.

Podle expertů zdraží například herní konzole Nintendo Switch 2, která se chystá vstoupit na trh v příštím měsíci. Původní cenovka 449 dolarů nejspíš vzroste na 600 dolarů (13 tisíc Kč) A možnost přenesení zvýšených nákladů na zákazníka připustil také Lin Tao, finanční ředitel Sony, jež vyrábí PlayStation.

Apple

Samostatnou kapitolou pak jsou iPhony od Applu. Nejnovější iPhone 17, jenž bude představen na podzim, by mohl podle Daniela Morgana, manažera investiční společnosti Synovus, stát v USA více než tisíc dolarů (téměř 22 tisíc Kč) místo původních 799 dolarů.

Tento odhad nicméně ještě nepočítal s možností, že by Apple mohl čelit dodatečnému clu až 25 procent. Tuto hrozbu Trump zveřejnil na své sociální síti Truth Social v pátek. Nelíbí se mu totiž, že firma nepřesouvá svou výrobu do USA, a naopak rozšiřuje svůj dodavatelský řetězec v Indii.

Mattel

Téměř 80 procent všech hraček prodaných v USA pochází z Číny. I tohoto zboží se tak cla dotknou. Známý výrobce panenek Barbie informoval o zdražení 6. května. Generální ředitel Ynon Kreiz ale při rozhovoru s investory prozradil, že očekává, že 40 až 50 procent produktů zůstane na ceně 20 dolarů nebo méně.

Pár dní poté Trump Mattelu pohrozil, když řekl, že na jeho hračky uvalí 100procentní clo, a tím podle něj neprodá ve Spojených státech, které jsou největším trhem společnosti, ani jednu hračku.

Adidas a Nike

Dražší bude pro Američany také sportovní oblečení a vybavení. Firma Nike, jednička na poli tenisek, minulý týden oznámila zdražení svých bot s cenou nad 100 dolarů až o desetinu. V případě oblečení a sportovního vybavení se ceny zvýší o 2 až 10 dolarů (46 až 230 Kč). Nové ceníky začnou platit od června.

Zdražení ze strany Nike bylo jen otázkou času vzhledem k tomu, že firma má své továrny ve Vietnamu, Indonésii a Číně, které od Trumpa „vyfasovaly“ jedny z nejvyšších tarifních sazeb.

To německý konkurent Adidas avizoval pravděpodobné zdražení v důsledku cel už koncem dubna. „Vzhledem k nejistotě kolem jednání mezi USA a různými vyvážejícími zeměmi nevíme, jaká budou konečná cla,“ uvedl generální ředitel společnosti ve zprávě o výsledcích hospodaření za první čtvrtletí a dodal: „Zvýšení nákladů v důsledku vyšších tarifů nakonec způsobí zvýšení cen“.

Ford a Subaru

Automobilový průmysl Trump zasáhl speciálním 25procentním clem, které se vztahuje na dovoz všech vozů ze zahraničí a také na většinu autodílů, byť automobilky mohou prozatím žádat o částečné vrácení peněz.

Finanční ředitelka Fordu Sherry Houseová uvedla, že ve druhé polovině letošního roku společnost zvýší ceny svých automobilů v USA až o 1,5 procenta, informuje CNN. Japonská automobilka Subaru rovněž zdraží, aby za současných tržních podmínek „kompenzovala zvýšené náklady“. O kolik procent by vozy měly zdražit, ale automobilka nesdělila.

Před vyššími cenami bez bližších detailů ale varovala i řada dalších automobilek. Namátkou můžeme zmínit značky jako Toyota, Honda, Nissan, General Motors nebo Stellantis.

Procter & Gamble

Procter & Gamble vlastnící značky jako Gillette, Old Spice, Always, Pampers, Ariel nebo Tide informoval své investory už v dubnu, že zváží zvýšení cen v některých kategoriích a na některých trzích.

Ve stejný den pak generální ředitel Jon Moeller v rozhovoru pro CNBC řekl, že ke zvýšení cen pro spotřebitele nejspíš dojde už jen proto, že „cla jsou ze své podstaty inflační“.

Shein a Temu

V posledních letech zaplavily svými ultralevnými výrobky trh, nyní si ale musí Američané začít zvykat při nákupech na čínských e-shopech Shein a Temu na vyšší ceny. Trump totiž vedle vysokých cel na Čínu také zrušil výjimku „de minimis“ osvobozující zásilky v hodnotě nižší než 800 dolarů od cla. Temu i Shein tak od 25. dubna výrazně zdražily.

Jistá úleva přišla v polovině května. Po otočce v otázce cel vůči Číně, která se s USA dohodla na výrazném snížení sazeb, začal Shein ceny snižovat, a to u stovky nejprodávanějších produktů v průměru o 13 procent oproti maximu ze 7. května.

Výběr článků

Načítám