Hlavní obsah

Krizi v autoprůmyslu čelí firma výrobou retro vypínačů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když za covidu zasáhla automobilový průmysl nevídaná krize, způsobená zejména přerušením dodávek různých komponentů včetně čipů, nezůstal Michal Rampl, šéf firmy dodávající součástky skupině VW a Mercedesu, sedět s rukama v klíně.

Foto: Foto archiv

Vypínače jsou na první pohled nerozeznatelné od keramických.

Článek

Během několika měsíců část své produkce změnil na výrobu kulatých retro vypínačů, které jsou k nerozeznání podobné starým keramickým vypínačům. A už spřádá plány, jak se svými vypínači a zásuvkami prorazí ve Skandinávii.

První myšlenka na výrobu retro vypínačů napadla Rampla už před více než deseti lety, kdy koupil starý mlýn. Když chtěl nakoupit nové keramické vypínače, zjistil, že do velké usedlosti by za ně zaplatil tolik, že za stejně peníze raději nechal udělat novou střechu.

„Krátce po začátku pandemie jsem jel s kolegou do továrny VW do Bratislavy a on zmínil, že zrovna koupil chalupu a líbily by se mu tam retro vypínače. V tu chvíli se ten červík, který ve mně roky hlodal, dostal na povrch. Vrhli jsme se na vývoj tak, aby náš vypínač měl charakteristiku keramického kulatého vypínače či zásuvky, ale aby byl vyroben z velmi kvalitního a odolného moderního materiálu,“ popsal Právu Rampl.

Rampl vzal materiál, z něhož se vyrábí mimo jiné kryty asistenčních radarů v čelní masce automobilů, přidal do něj směs proti zahoření pro případ zkratu a retro vypínač byl na světě. „Pracovali jsme i na tom, aby vypínač měl charakteristický zvuk zapnutí a vypnutí, který by byl stejný jako u těch starých keramických. Podle toho jsme dali i jméno Kliklap,“ vysvětlil.

Myslel na chalupáře

„Původně jsme mysleli hlavně na chataře a chalupáře, ostatně hodně lidí si nakoupilo za covidu chalupy, ale zjistili jsme, že je lidé kupují i do moderních novostaveb. V květnu ještě rozšíříme nabídku o TV a internetové zásuvky, po kterých máme velkou poptávku,“ popsal Právu Rampl.

Od keramického vypínače je ten brněnský k nerozeznání. „Na pohled rozdíl nevidíte, na dotek ano, protože keramický je samozřejmě vzhledem k materiálu studenější. Teď chceme získat 80 procent trhu s retro vypínači v tuzemsku a plánujeme prodávat v severní Evropě, kde se kulaté vypínače používají mnohem více než u nás,“ předestřel Rampl.

Před covidem byla brněnská firma zabývající se vývojem a výrobou zařízení, přípravků a technologických celků z 95 procent závislá na dodávkách pro automobilový průmysl, nyní má vlastní produkt ze zcela jiného odvětví.

„Musím přiznat, že se mi spí mnohem klidněji. Situace v autoprůmyslu se sice vrací zpět k větší jistotě dodávek, nicméně jsem rád, že už nejsme vázáni jen na jedno odvětví. Materiál na vypínače nakupujeme z Německa, ale design, barvy i výroba se pak dělají v Brně,“ dodal Rampl.

Škoda Auto kvůli ukončení aktivit v Rusku přišla loni o 17 miliard

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám