Článek
Vyplývá to z návrhu nových pravidel, který EK zveřejnila v pondělí v Bruselu. Komise argumentuje tím, že nynější krabicový tvar kabiny kamiónů omezuje výhled řidiče do stran. „Krychle má nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům lepší tvar,“ prohlásil eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.
Podle něj by mohl nákladní vůz vyrobený podle nových pravidel díky nižší spotřebě paliva až o 10 % ušetřit za rok kolem 5000 eur (v přepočtu 129 tisíc Kč). Zaoblenější kabina je navíc šetrnější při dopravních nehodách, což může zachránit nemálo životů.
Delší kamióny a snímatelné nástavce
Mezi navrhovanými opatřeními jsou i snímatelné aerodynamické nástavce na zádi, které sníží spotřebu. Dále chce komise umožnit, aby kamióny mohly být delší než dosavadních 18,75 metru.
Komise se vlamuje do otevřených dveří
Na dotaz Práva, co návrhu EK říká, odpověděl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix: „Komise se vlamuje do otevřených dveří, protože automobilky samy usilují o to, aby vozidla byla co nejúspornější. Důležitá je ale možnost prodloužit délku kamiónů. Vždyť například ve Skandinávii jsou už povoleny i pětadvacetimetrové kamióny a potíže to nepůsobí.“
Z celkových 6,5 miliónu nákladních vozů, které jezdí po silnicích v Evropské unii, by se nové předpisy týkaly asi miliónu z nich.
Návrh nových předpisů musejí ještě schválit členské státy a Evropský parlament. Automobilky pak dostanou čas, aby se na realizaci připravily. Nové předpisy tedy nejspíš nezačnou platit dříve než v roce 2018.