Článek
Francouzští senátoři hlasovali podle agentury Reuters v červnu pro schválení zákona takřka jednomyslně. Proti byl jediný. Dali tak za pravdu kritikům poukazujícím na to, že levné oděvy vyráběné řetězci rychlé módy vedou k nadměrné spotřebě a plýtvání, což zatěžuje životní prostředí. Dolní komora schválila zákon už loni, od ledna 2026 by tam měl začít platit.
Na evropský trh se ročně dostane okolo 12 milionů tun nového textilního zboží a vyhodí se více než polovina. Řetězce ultra rychlé módy vrhají na trh nové kolekce prakticky každý týden a jejich byznys stojí na okamžité výrobě a spotřebě.
Francie jako módní velmoc se rozhodla pro jejich regulaci i kvůli tomu, že ekonomicky ničí její tradiční prodejce. Problémům čelí značky jako Jennyfer a NafNaf. Dovozům za tak nízké ceny nejsou schopny konkurovat.
Veškeré zboží ultra rychlé módy bude ve Francii nově zpoplatněno pěti eury (123 korun), do roku 2030 by poplatek měl vzrůst až na dvojnásobek. Příjmy mají pomoci financovat udržitelný módní sektor.
Zákon také podle serveru Sustainability zakazuje reklamu na ultra rychlou módu a její propagaci influencery na sociálních sítích. Obchodníci budou muset u každé položky uvádět údaje o uhlíkové stopě, zdrojích a recyklovatelnosti. Za porušení předpisů hrozí pokuta ve výši až poloviny ceny produktů.
Norma přitom rozlišuje mezi takzvanou ultra rychlou a klasickou rychlou módou. Pro evropské hráče v oblasti rychlé módy, kteří vyrábějí nové kolekce v řádu týdnů až měsíců, zavádí menší omezení. To se týká firem jako Zara a H&M.
Spotřebitel v ohrožení
Zda je zákon v souladu s právem EU, musí ještě posvětit Evropská komise. Ekologické dopady a vliv na domácí ekonomiku však nejsou jediné důvody, proč Francie vyhlásila zejména čínským tržištím válku. Tamní antimonopolní úřad začátkem července udělil tržišti Shein rekordní pokutu ve výši téměř miliardy korun za klamavé praktiky a falešné slevy.
Česko ale francouzský příklad nijak zvlášť neinspiruje. Česká obchodní inspekce Novinkám potvrdila, že žádnému čínskému online tržišti pokutu zatím neudělila.
„V souvislosti s Temu probíhá řízení o přestupcích a dvě kontroly zahájené na základě podnětů spotřebitelů,“ sdělil mluvčí inspekce František Kotrba. A dodal, že u sedmi tržišť začíná kontrola.
Ačkoliv podle odborníků takové kontroly vyžadují spíše mezinárodní spolupráci. „Nelze tvrdit, že inspekce nekoná,“ míní proděkan Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické Václav Stříteský. Celoevropských kontrolních akcí se česká inspekce pravidelně účastní.
Podle šéfa Sdružení obrany spotřebitelů Ondřeje Zelenky by to chtělo úpravu zákona. „V porovnání se západoevropskými regulačními orgány má česká inspekce výrazně menší kapacitu – jak legislativní, tak personální. Francie využívá širších kompetencí i lepší koordinace mezi dozorovými orgány a digitálními platformami,“ uvedl.
Na Temu si evropské kontroly posvítily už loni a Komise sleduje, zda tržiště napravilo nedostatky. V případě Sheinu vyšetřování skončilo v květnu a Komise má brzy zveřejnit výsledky. Je ale jasné, že platformy nedopadly dobře. Eurokomisaře pro spravedlnost Michaela McGratha podle deníku The Guardian šokovalo, že prodávají i toxické zboží.
Češi mlčí
Zdejší spotřebitele praktiky čínských tržišť příliš netrápí. Inspekce kvůli nim eviduje maximálně nižší desítky podání.
„Sledovali jsme, jak zákazníci při výběru na různých e-shopech vnímají poměr kvality a ceny. Hodně se opakovala myšlenka: tak já to za ty peníze koupím, počkám si na to, a pokud to bude blbý produkt, tak jej vyhodím. Lidé počítají s tím, že produkt může být k ničemu, a přesto to opakovaně zkouší,“ uvedl Jan Kvasnička, návrhář a stratég uživatelských zkušeností.
Anketa
Častým argumentem zákazníků bývá: všechno je stejně z Číny. Podle Stříteského je však potřeba rozlišovat. „Není pravda, že se zboží neliší v kvalitě. Tuzemští obchodníci musí garantovat dodržování evropských standardů a pečlivě vybírat i dodavatele,“ poukázal.
„Odhaduje se, že ceny výrobků splňujících evropské předpisy jsou až o třetinu vyšší než v případě čínských prodejců, kteří pravidla obcházejí,“ podotkl.
V Česku se odhaduje nynější podíl čínských tržišť na e-commerce až na 15 procent.