Hlavní obsah

Ekonomové: Poptávka po českých autodílech může klesnout

5:40
5:40

Poslechněte si tento článek

Po clech na dovoz osobních a lehkých užitkových vozidel do Spojených států ve výši 25 procent, která začala platit na začátku dubna, se od května stejně vysoká sazba vztahuje i na import autodílů do USA. Čeští výrobci aut a součástek do USA sice skoro nevyváží, podle analytiků ovšem může klesnout poptávka po českých dílech u německých automobilek, které své vozy na americkém trhu prodávají.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Loni se do Spojených států z Česka vyvezla osobní auta za pouhých 57 milionů korun, což odpovídalo 0,01 procenta hodnoty celkového vývozu osobních aut, upozornil analytik České spořitelny Radek Novák.

V případě dílů putovalo do USA zboží za tři miliardy korun, které představovalo 0,8 procenta celkového vývozu dílů z Česka. „Dopad ovšem bude na vývozce dílů nepřímý, například přes Německo, odkud putují do USA auta i s českými součástkami. Loni tak například z Česka směřovaly díly a zařízení za 161 miliard korun,“ upozornil analytik.

Mateřské společnosti automobilek působících v Česku i velkých výrobců dílů působících na americkém trhu podle Nováka musí dopady Trumpových cel řešit.

Jisté obavy zaznívají ze Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Nová cla mohou mít negativní dopad na tuzemské výrobce, a to především kvůli problémům německých automobilek. Německé vozy jsou mezi americkými zákazníky velmi populární, a pokud po nich poptávka kvůli nově uvaleným clům poklesne, pak samozřejmě klesne i poptávka německých automobilek po českých dílech. To se potom může projevit i na problémech s udržením zaměstnanosti u českých exportérů,“ řekl Novinkám viceprezident svazu Radek Špicar.

Hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek upozornil, že část tuzemských výrobců autodílů je napojená i na automobilky na Slovensku, které rovněž dodávají hotové vozy na americký trh.

„Ukáže se, jak efektivně dokáže EU vůbec vyjednávat, protože cla patří do kompetence Evropské komise. Úspěšné zvládnutí celní války s USA chápu jako test schopností Komise naplnit jednu z jejích významných rolí,“ prohlásil Dufek.

Americkým clům může podléhat sortiment táborského Brisku, který přímo do USA dodává do pěti procent své produkce, většina výrobků směřuje k výrobcům aut. Brisk vyrábí zapalovací svíčky a snímače do aut.

„Konkurence dotlačila všechny dodavatele i automobilky na určitou úroveň nákladů, které jsou hodně porovnatelné. Bude také záležet na tom, jak je konkrétní dodavatel pro automobilku nahraditelný,“ uvedl majitel firmy a předseda představenstva Mojmír Čapka.

Například na společnost Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí, která je výrobcem plastových výlisků a forem pro plastové díly pro automobily, celní válka podle jejího jednatele Kvida Štěpánka zatím nedolehla.

„Anebo to minimálně nepociťujeme. Ostatně se tomu při chaotičnosti jednání D. J. Trumpa ani nedivím – myslím, že kdo by chtěl reagovat například přesouváním výroby z Evropy do USA a naopak, nestačil by ještě ani zavelet k přesunu směrem jedním a už by musel velet: Přesuňte směrem opačným! Odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil!,“ prohlásil Štěpánek.

Čínská auta mohou tlačit ceny dolů

V případě zavedení recipročních cel Evropskou komisí na dovoz aut z USA by mohly zdražit některé modely dovážené do Evropy z USA. Těch ale moc není. „Dovoz osobních a lehkých užitkových vozidel z USA do Evropské unie v roce 2024 dosáhl devíti miliard dolarů, což odpovídalo jen 11 procentům celkového dovozu aut do EU,“ konstatoval Novák.

Auta v Evropě by mohla zlevňovat díky čínským automobilkám, které mají políčeno na evropský trh bez ohledu na americká cla. Dlouhou dobu se zaměřovaly jen na svůj domácí velký trh, před několika lety ale vlivem tamní slabší poptávky a vysoké konkurence rozšířily svůj zájem do celého světa, obzvláště do Evropy.

„Zatím jejich startovací ceny na českém trhu nejsou nijak dechberoucí, to se ale může změnit, pokud se jim podaří vytvořit v Evropě dostatečně silnou dealerskou síť a u některých, jako je největší světový výrobce elektroaut BYD, vybudovat přímo na starém kontinentě také produkční kapacity,“ předpokládá Novák.

Tuzemské automobilky sílící čínskou konkurenci sledují. „Byť počet čínských výrobců expandujících na český, respektive evropský trh v tomto roce narůstá, jakýkoliv rapidní vzestup jako přímý důsledek zavedení cel neočekáváme,“ uvedl mluvčí nošovického Hyundai David Pavlíček.

Také podle Martina Pelešky, generálního ředitele společnosti Toyota a Lexus ČR, která vozy těchto značek u nás prodává, příchod čínských značek na trh už probíhá. „Konkurence je akcelerátor pozitivního vývoje. Očekáváme podobný vývoj jako při příchodu japonských značek v osmdesátých a korejských v devadesátých letech do Evropy. Na konci každopádně rozhodne zákazník,“ zdůraznil.

Co se týká největší tuzemské automobilky Škody Auto, přestože není na americkém trhu aktivní, situace kolem cel na ni bude mít podle jejího vedení nepřímý dopad. „Ovlivní totiž celé širší odvětví automotive včetně našich dodavatelů. Dále nás nepřímo ovlivní i zákaz prodeje čínských vozů ve Spojených státech, protože to povede k ještě většímu zaměření čínských výrobců na evropský trh,“ řekla Novinkám mluvčí Škody Auto Ivana Povolná.

Analytik Martin Gürtler z Komerční banky uvedl, že český zákazník americká cla pravděpodobně pocítí na slabším výkonu ekonomiky, případně na pomalejším růstu mezd a mírně vyšší nezaměstnanosti.

„Nejde přitom jen o faktický dopad cel, ale i o negativní působení vysoké nejistoty, která je s jejich zavedením spjata. Případná reciproční cla by pak samozřejmě český zákazník přímo pocítil na vyšších cenách dováženého zboží, kterého by se cla dotkla,“ řekl.

„Vzhledem k tomu, že expozice EU vůči USA je z hlediska obchodu mnohem silnější na vývozní než dovozní straně, očekáváme spíše tlak na slabší hospodářský výkon, a tedy i na nižší inflaci,“ doplnil Gürtler.

Výběr článků

Načítám