Hlavní obsah

E-koloběžky začnou platit ručení, mezi auta ale přitom nesmí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Majitele elektrických koloběžek čeká za pár dnů nová povinnost. Od dubna musejí platit povinné ručení za vozítka s konstrukční rychlostí vyšší než 25 kilometrů v hodině anebo s hmotností nad 25 kilogramů a rychlostí přesahující 14 kilometrů za hodinu. Jenže to má ještě háček: vůbec by s nimi neměli být vpuštěni do běžného provozu.

Foto: Profimedia.cz

Za sdílené koloběžky bude platit povinné ručení provozovatel, nikoli jezdec

Článek

Povinné ručení vyjde na několik stovek korun ročně a má se vztahovat i na škody způsobené na chodníku. Na těch ovšem koloběžky nemají podle pravidel co dělat. A podle pravidel ani na silnici.

Zatímco do 25 kilometrů v hodině platí pro e-koloběžky pravidla jako pro jízdní kola, při překročení této rychlosti jsou nutné řidičský průkaz, helma na motorku a registrace vozidla na SPZ.

„Jede-li rychleji než 25 kilometrů v hodině, pak se jedná buď o motocykl, nebo o vozidlo kategorie Z,“ potvrdila Novinkám policejní mluvčí Hana Rubášová. Spíše ale v praxi půjde o motocykl, protože do kategorie Z patří rozličné prostředky od tramvají po jednonápravové traktory s přívěsy.

Změny v povinném ručení: co se chystá a kdo by měl nově platit

Finance

Ať tak, nebo onak, podle oslovených prodejců e-koloběžku jako vozidlo nezaregistrujete, pokud nemá sedátko. Úřady v takovém případě nevydají takzvaný certifikát o shodě. Pak může být problém, když se v provozu něco stane. Ručení škodu nepokryje.

Umí jet i stovkou

Na problém poukazují i sami prodejci. „Upozorňujeme, že registrace koloběžky jako motorového vozidla není možná. Lze ji používat pouze mimo pozemní komunikace, jako jsou uzavřené okruhy či soukromé pozemky,“ uvádí u výkonných koloběžek e-shopu Alza.cz.

Ten například nabízí i modely značky Kaabo. U jednoho avizuje rychlost 25 km/h s poznámkou, že na uzavřeném okruhu bylo dosaženo rychlosti 100 km/h.

Rychlost u koloběžek jde totiž odblokovat. V ulicích velkých měst lze přitom spatřit milovníky adrenalinu nebo kurýry rozvážkových služeb na e-koloběžkách, kteří jezdí stejně rychle jako okolní auta nebo skútry.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je zajištění potřebného certifikátu starost výrobce. Někteří to začali řešit až nyní. „Je otázka, zda je takové vozidlo vůbec způsobilé do provozu, pokud nemá například blinkry, blatníky,“ dodal mluvčí.

Poznamenal, že tato oblast dopravy se dynamicky rozvíjí a další možnosti schvalování e-koloběžek v současné době řeší národní technická zkušebna.

Pojišťovny se s nejasnostmi v zákoně kolem malých vozítek vypořádávají různě. Většinou čekají s nabídkou ručení až na platnost od 1. dubna. Například ČSOB Pojišťovna ale už nyní zájemcům pojistí koloběžku jako moped, protože jde o „nejbližší příbuznou kategorii“. Pro pojištění stačí sériové číslo.

„Smyslem povinného ručení je hradit škody poškozeným a případně následně řešit prohřešky viníků,“ řekl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

„Pokud nějaké vozidlo pojistíme, pak zákon nedává mnoho možností, jak nehradit škody způsobené jeho provozem. Zároveň bude složité prokázat rychlost jízdy, samozřejmě při výrazném překročení by to mělo jít. Takže poškozenému újmu uhradíme a případně budeme řešit, zda nám nevznikne právo na postih viníka,“ doplnil.

Cyklista, koloběžkář, jezdec na jednokolce. Počty přestupků jdou do tisíců

Krimi

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám