Článek
Ministr financí v návrhu rozpočtu ubral v kapitole doprava 33 miliard, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se nechal slyšet, že by potřeboval oproti návrhu o 60 miliard více, aby mohly pokračovat rozjeté investice do dálnic a silnic.
„Návrh státního rozpočtu je zatím pracovní materiál. O rozpočet kapitoly ministerstva dopravy se neobávám, dopravní projekty budou určitě pokračovat,“ prohlásil Stanjura.
Navrhovaný pokles výdajů pro dopravu je podle něj nyní způsoben poklesem příjmů z evropských peněz, které v minulosti tvořily podstatnou část rozpočtu ministerstva dopravy. Ministr zároveň upozornil, že desítky miliard mají jít na investice z národních zdrojů.
Na dotaz moderátorky, zda všechny klíčové projekty stavby dálnic budou pokračovat, řekl, že „určitě ano“. „Určitě se dohodneme. Ukazuje se, že částka z evropských peněz by mohla být o něco vyšší, pak tu kapitolu posílíme,“ dodal Stanjura.
Pravděpodobné je rozpočtové provizorium
Stanjura také naznačil, že kabinet tentokrát neplánuje posílit peníze na dopravu mimorozpočtovou půjčkou, jak to udělal již dříve. Tehdy argumentoval výhodným úrokem.
„Každý si vybírá nejnižší úrok. V tuto chvíli to neplatí, tak touto cestou nepůjdeme,“ uvedl ministr.
Místopředsedkyně hnutí ANO a bývalá ministryně financí Alena Schillerová v debatě uvedla, že dostavba dálnic musí pokračovat podle plánu, protože je to důležité i pro hospodářský růst země.
„S tím rozpočtem nejde hospodařit. Pokud ANO vyhraje volby a budeme mít většinu, vrátíme rozpočet k přepracování. Záleží, kdy vznikne vláda, je možné, že tady bude krátkodobě rozpočtové provizorium,“ uvedla Schillerová. Provizorium očekává i Stanjura. Může jít o několik měsíců ze začátku roku. Již dříve zdůraznil, že to není velký problém, ministerstva dočasně hospodaří s měsíčními výdaji vypočtenými podle posledního platného rozpočtu.
Kupka v pořadu ČT v neděli uvedl, že plán na dostavbu základní dálniční sítě v Česku do roku 2033 i přes současný návrh státního rozpočtu pro příští rok platí. „Jednáme o tom, abychom to zvládli a peníze navíc získali,“ řekl. Věří, že ministerstvo dopravy nakonec desítky miliard korun navíc dostane tak, aby stát mohl dokončit rozestavěné dálnice a také zahájit připravované stavby. Podporu pro pokračování staveb dopravní infrastruktury deklaroval také ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
Místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček z hnutí ANO ale pochybuje, že vláda zmíněných 60 miliard sežene. Podle něj hrozí, že se od září nebudou podepisovat smlouvy a v příštím roce hrozí konzervace některých dálničních staveb. Kupka to popřel.
Ministerstvo financí navrhlo na příští rok rozpočet se schodkem 286 miliard korun po letos plánovaném deficitu 241 miliard korun. Za prohloubením schodku jsou vyšší výdaje na obranu a půjčka na stavbu nových jaderných bloků v Dukovanech. Vláda ještě může rozpočet měnit, s konečnou platností ho musí schválit do konce září.