Článek
O problémech na Frýdlantských mostech informovalo město už v září. „Na mostní konstrukci i kolejovém mostním tělese jsme po odkrytí stavebních konstrukcí našli větší problémy, než jsme očekávali, a které se projevily při průzkumu i projekci,“ přiznal tehdy náměstek primátora Břetislav Riger (Ostravak).
Podle Michala Jahna ze Správy silnic Moravskoslezského kraje došlo k degradaci betonu, který měl být původně jenom sanován. „Ta část mostu se musí vyměnit,“ poukázal tehdy.
I když Riger v září sdělil, že obtíže nejsou takové, aby limitovaly stavbu, opak je nakonec pravdou. A původní termín 29. listopadu, kdy se měla tramvajová doprava na mosty vrátit, už neplatí.
„Zhotovitel nemohl situaci vyřešit jinak než změnou harmonogramu. Nově je termín ukončení tramvajové výluky šestnáctého prosince s tím, že obnovení tramvajového provozu je naplánováno na sedmnáctého prosince,“ potvrdila mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová.
Připomněla, že modernizace dopravního uzlu na náměstí Republiky spočívá nejen v kompletní opravě mostů, ale i vozovky, tramvajového kolejiště i podchodů.
„Tři dosavadní tramvajová nástupiště budou zredukována na dvě. Přístup na nástupiště ulehčí pohyblivé chodníky (travelátory) i výtahy,“ popsala a dodala, že spolu se zlepšením prostředí se zvýší i kvalita tramvajové dopravy a změny na zastávkách umožní cestujícím plynulejší přestupování.
Kvůli rekonstrukci přestupního terminálu náměstí Republiky musel dopravní podnik rozdělit tramvajovou dopravu v Ostravě na dva samostatné okruhy. Cestující z Poruby, Mariánských Hor či sídlišť nejlidnatějšího obvodu Jih musí od druhé poloviny července přestupovat na náhradní autobusy, které je přes stavbu přepraví a v případě, že chtějí v tramvajích pokračovat dál, musí do nich z autobusů znovu přestoupit. A stejná situace panuje i v opačném směru.
Práce omezují i řidiče, kteří tráví v kolonách dlouhé hodiny, protože stavba zcela přerušila provoz na frekventované ulici 28. října, jež přivádí i odvádí dopravu do nebo z centra moravskoslezské metropole.
Dopravní podnik připustil, že prodloužení výluky je komplikací i pro něj. „Postupně teď aktualizujeme veškeré informace k výluce na našem webu a dalších informačních kanálech. Změna harmonogramu bude mít vliv i na jízdní řády, které se prodloužení termínu budou muset přizpůsobit,“ nastínila mluvčí Šnoblová.
Celá rekonstrukce náměstí Republiky je rozdělena do tří etap. Náklady na tu první přesáhnou 300 milionů korun a komplikace s betonem je mají zvýšit v řádu milionů korun. Zbylé dvě etapy modernizace proběhnou v příštím roce.