Článek
Podle náměstka primátora Břetislava Riegera (Ostravak) je důvodů pro modernizaci terminálu víc. „Jedním z nich je estetizace, protože všichni víme, jak ty prostory, zejména podchody, vypadají. Jde samozřejmě o technické zhodnocení celého toho místa a bezpečnost. Na pocitové mapě Ostravy zvýraznili právě toto místo jako jedno z těch nejhorších, které v Ostravě máme,“ upozornil s tím, že o změně se debatovalo už dlouho.
Rekonstrukce se nejprve dotkne řidičů. Od 6. července budou uzavřeny oba jízdní pruhy ve směru do Poruby a jeden pruh do centra. A 20. července odstartuje úplná výluka tramvají, které až do 29. listopadu nahradí autobusy.
„Touto výlukou se de facto tramvajový provoz rozdělí na dvě části, propojovat je bude kyvadlová doprava mezi zastávkami Don Bosco a Elektra, a to ve velmi krátkých intervalech,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Dodal, že u Don Bosca cestující z tramvaje vystoupí, nastoupí do autobusu a u zastávky Elektra zase vystoupí a budou pokračovat dál tramvají, tak jak jsou zvyklí.
Kromě estetizace lokality má modernizace zajistit lidem v hromadné dopravě větší komfort. A to třeba tím, že namísto tří stávajících nástupišť budou jen dvě a při přestupování mezi nimi nebudou muset do podchodu. „To je velice důležité pro budoucí intervalovou dopravu, která bude zaměřená na přestupy, bude zjednodušená a zrychlená,“ poznamenal náměstek Rieger.

Během zastavení tramvajové dopravy chce dopravní podnik stihnout i modernizaci kolejí na Frýdlantských mostech a zastávky Karolina.
Prozradil také, že další novinkou by měla být služebna městské policie, tu chce město vybudovat přímo v podchodu. „Je to v jednání, tomu místu by to prospělo, osvědčilo se nám to na Hranečníku,“ doplnil a upozornil, že světlejší a modernější bude po ukončení prací zřejmě jen větší část podchodu. Jedna jeho větev totiž městu nepatří.
Generální ředitel Morys uvedl, že rekonstrukce uzlu náměstí Republiky je z pohledu dopravního podniku stavbou roku. Během ní chce podnik využít tramvajovou výluku a zmodernizovat také koleje na Frýdlantských mostech ve směru do centra i tramvajovou zastávku Karolina.
Magistrát původně počítal, že náklady se budou pohybovat okolo 370 milionů korun. Veřejnou soutěží se však snížily na asi 315 milionů. „Stavba je rozdělena do tří základních etap. Letos se v podstatě bude vše točit kolem výluky tramvajové trati, součástí toho ale budou i rekonstrukce tramvajových mostů, silnic, silničních mostů, podchodů a hromady inženýrských sítí,“ nastínil za stavbaře Tomáš Matušek, vedoucí střediska DS IMOS Brno.
Aktuální informace o výlukách i náhradní dopravě najdou cestující na webu dpo.cz/vyluky2025.