Hlavní obsah

Brno zve na virtuální procházku zdarma po železničním nádraží, stát bude v roce 2035

2:56
2:56

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Brno

Nové brněnské hlavní železniční nádraží, které bude architektonickým unikátem, sice začne sloužit veřejnosti až v roce 2035, zájemci se jím ale mohou projít již nyní. Umožňuje to virtuální model nádraží Virtuplex. Stačí si jen nasadit speciální brýle a vydat se na procházku futuristickou stavbou ze skla a betonu, kterou sviští rychlovlaky.

Foto: Benthem Crouwel a WEST8

Vizualizace s modelem nového brněnského železničního nádraží. Vstupní hala.

Článek

„Nové hlavní nádraží patří mezi nejdůležitější strategické projekty města. Na jihu Brna však nevyroste pouze nádražní budova. Bude tam celá nová čtvrť Trnitá. Model v měřítku 1:1, který pro město Brno a Správu železnic zpracovala společnost Virtuplex, byl dosud oporou hlavně odborníkům,“ řekl Novinkám radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS).

Architektům, urbanistům či stavebním inženýrům umožňoval virtuální model seznámit se s projektem „téměř v realitě“ a následně upravit a vylepšit jeho detaily. S výstavbou nového brněnského železničního uzlu, na který bude navázána i městská hromadná doprava, se počítá v roce 2028. Projekt si vyžádá podle hrubých odhadů přes 70 miliard korun.

Foto: Brněnské komunikace

Virtuálně se procházet novým nádražím může v jednom okamžiku až osm lidí. Procházka trvá zhruba 45 minut.

Za virtuální procházkou nádražím je nutné se vydat do pavilonu H brněnského výstaviště. První se uskuteční ve středu 17. září. Virtuplex bude mít veřejnost k dispozici vždy ve středu a ve čtvrtek. Prohlídka je zdarma a trvá 45 minut. V jedné skupině může být osm lidí.

Foto: Benthem Crouwel a WEST8

Virtuální hlavní brněnské železniční nádraží. Pohled ze vstupní haly.

„Čeká na vás realistický model v měřítku 1:1, a to od přednádraží přes vstupní halu, nástupiště až po prostor za nádražím s protipovodňovým parkem,“ slibují zájemcům o virtuální návštěvu budoucnosti pořadatelé na webu nadrazi.bkom.cz. Je na něm nutné si rezervovat vstup.

Stavba, která ovlivní celé město

„Loňská prezentace modelu pro odbornou veřejnost v Praze sklidila velký ohlas. Proto ji zopakujeme i v Brně, kde bude dlouhodobější a pro širokou veřejnost. Virtuální prohlídky se po dobu jednoho roku, vždy ve dvou dnech v týdnu budou konat na brněnském výstavišti,“ uvedl radní. Pro město přišlo zajištění této netradiční expozice na zhruba 3,5 milionu korun.

Foto: Benthem Crouwel a WEST8

Na vizualizaci nový brněnský železniční uzel, který začne sloužit veřejnosti v roce 2035

Přípravy na přestavbu železničního uzlu Brno, jehož součástí bude i nové hlavní nádraží u řeky Svratky v jižní části města, jsou v plném proudu. Projekt vytvořila nizozemská společnost Benthem Crouwel a WEST8. Nádraží bude mít sedm nástupišť a 16 kolejí. Součástí projektu je i nový autobusový terminál, terminál MHD, parkovací dům nebo stání pro jízdní kola.

Foto: Benthem Crouwel a WEST8

Nové brněnské železniční nádraží na vizualizaci bude zasazeno do zeleně.

Nové hlavní nádraží zásadně ovlivní rozvoj města Brna. Bude klíčovým dopravním uzlem s možností rychlého přestupu mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou. Připravuje se také přestup na stanici podzemní dráhy.

Původně se diskutovalo o možnosti přestavět současné hlavní nádraží v centru města, ale komplex je zastaralý a místo technicky nevyhovující. Pro rychlovlaky, které se začnou využívat, jsou totiž nutné rovné úseky kolejiště bez jakýchkoli zatáček. Ty by vlakový provoz jen zpomalovaly.

Výběr článků

Načítám