Hlavní obsah

Brno sto let čeká na nové nádraží. Jeho stavba je zase o krok blíž

2:30
2:30

Poslechněte si tento článek

Brno

Správa železnic se zase o kousek přiblížila stavbě nového vlakového nádraží v Brně. Vypsala první ze souboru důležitých zakázek na projekt týkající se trati a nádraží v oblasti Černovic. Ještě v srpnu by měla navázat druhá zakázka, která se týká přestavby dolního nádraží a stanice v Horních Heršpicích, a především výstavby nového hlavního nádraží.

Foto: Benthem Crouwel Architects

Hlavní brněnské nádraží se oproti původní poloze přesune.

Článek

O novém nádraží se v Brně mluví sto let, současné totiž už kapacitně nestačí. Snahy jsou ale v posledních letech intenzivnější. Brno se ze dvou variant nádraží v centru nebo v odsunuté poloze rozhodlo pro odsunutou polohu u řeky, což je zhruba kilometr od současného nádraží. Přestavba brněnského uzlu má schválený záměr projektu. Se samotnými pracemi se počítá v letech 2028 až 2035, odhadované náklady jsou 70 miliard korun.

Vypsání první ze souboru důležitých zakázek je prvním krokem. „Vítězný projekční tým připraví podklady k přestavbě trati a nádraží v oblasti Černovic. Tendry na další etapy pak budou následovat v rychlém sledu koncem léta a na podzim,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Klíčovou výzvou první etapy je přesun zastávky Brno-Černovice na železniční most přes Olomouckou ulici. Vznikne přestupní terminál propojující vlaky a městskou dopravu. Projektant zpracuje dokumentaci pro povolení stavby a projektovou dokumentaci pro provádění stavby.

„Její součástí je také autorský dozor při samotných pracích. Neprodleně po podpisu smlouvy s vítězem zakázky začnou podrobné geologické průzkumy a výkupy pozemků, cílem je přípravu maximálně urychlit,“ poznamenal Gavenda.

Foto: Pavel Gabzdyl

Současné nádraží už kapacitně nestačí

Druhá zakázka se bude týkat příprav přestavby brněnského dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a zejména výstavby nového hlavního nádraží. „To vznikne v úzké koordinaci s vedením jihomoravské metropole, projekt totiž počítá s rozvojem přilehlých území a vybudováním nové městské čtvrti,“ sdělil Gavenda.

Třetí etapa, která počítá s vypsáním tendru na projektanta na podzim, se bude týkat výstavby technologické budovy pro páteřní sdělovací zařízení a nového datového centra Správy železnic. Poslední zakázka se pak zaměří na přípravu přestavby tratí v oblasti Židenic.

„Po dokončení všech čtyř etap získá Brno moderní železniční infrastrukturu s vyšší kapacitou pro osobní i nákladní dopravu, připravenou pro vysokorychlostní vlaky,“ řekl Gavenda s tím, že obyvatelům i návštěvníkům Brna to přinese moderní a spolehlivý dopravní systém a přispěje ke zvýšení kvality života ve městě. Doplnil, že moderní a kapacitní železnice včetně nového nádraží bude hotová ve 30. letech.

Související témata:

Výběr článků

Načítám