Hlavní obsah

Záchytné parkoviště v pražských Letňanech je po ránu hned plné. Změna je v nedohlednu

Na P+R v Letňanech na severu Prahy zaparkují řidiči brzy ráno, pak už jen se štěstím, když vydrží čekat ve frontě. Kapacita parkoviště u konečné stanice metra linky C je nedostatečná. V okolí přitom vyroste nová čtvrť pro další desítky tisíc lidí, která zvýší už tak velké dopravní zatížení.

Foto: Jan David, Novinky

Řidič Dominik přijel po pěti měsících poprvé dopoledne a musel se zařadit za další čekající auta, vjezd na parkoviště P+R je vlevo.

Článek

Záchytné parkoviště P+R v Praze 18 má nyní kapacitu 679 míst a bývá obsazené hned po ránu. „Kužely u vjezdu vidím poprvé, a to sem jezdím asi pět měsíců. Dneska jsem ale dorazil později, jindy tu bývám kolem čtvrt na osm,“ říká v rostoucí koloně vozidel řidič Dominik, který přijel z Ústí nad Labem.

Za volantem se ještě snažil zjistit, kam by mohl dojet a kde případně ještě zaparkovat. „Vypadá to ale marně, všechno už je plný. Trochu jsem to podcenil,“ dodává muž, kterému se změnila pracovní doba, a tím i možnost zaparkovat rychle v Letňanech.

V cestě k vjezdu na parkoviště P+R brání dva kužely, pracovníci pouští auta k bráně stylem kus za kus. „Jedno odjede, jedno pustíme. A ty kužely – musíme lidi zastavit, aby nám sem zbytečně nenajížděli,“ vysvětluje pracovnice v okýnku u závory.

„Už po osmé hodině je složité tady zaparkovat, trochu lepší to bývá v pátek. Řidiči bývají ochotní čekat na uvolnění místa i půl hodiny,“ tvrdí a popisuje, že někdy lidé nechají auto neoprávněně stát i přes pokutu na místech pro invalidy.

Přetížené je nejenom parkoviště, ale dlouhodobě také páteřní komunikace v okolí. „Potvrzují nám to dopravní měření,“ uvedl starosta Prahy 18 Zdeněk Kučera (ANO) s tím, že významnou část tvoří tranzitní doprava, která skrze Letňany pouze projíždí. „Pokud se situace nebude řešit, může se dál zhoršovat,“ potvrdil.

Počet obyvatel může být dvojnásobný

V současné době má Městská část Praha 18 – Letňany přibližně 22 tisíc obyvatel. V příštích letech by to ale mohlo být i 50 tisíc nových obyvatel. „Tyto údaje vyplývají z Prognózy obyvatel a veřejného vybavení 2024 – 2050, které zpracovává pražský Institut plánování a rozvoje. Proti takovým představám jsme se jako městská část jasně ohradili,“ podotkl starosta a doplnil, že plánovaná výstavba se netýká pouze Letňan, ale zasahuje území tří katastrů.

Městská část naopak dlouhodobě podporuje myšlenku navýšení kapacity parkoviště P+R. „Například formou vícepodlažního parkovacího domu. Parkoviště je ale v majetku hlavního města Prahy, takže jeho rozšíření může řešit pouze magistrát jako vlastník a investor,“ podotkl s tím, že v budoucnu může hromadnou dopravu vylepšit slibovaná tramvajová trať z blízkého areálu Avie a jednou i prodloužení linky metra.

Vznik budoucí čtvrti Nové Letňany a také další rozšíření zástavby v okolí potvrzuje nová verze Metropolitního plánu představená vedením Prahy začátkem týdne. „Nejde jen o byty, ale i zázemí. Vyroste tady třeba stavba celoměstského významu – nemocnice nebo poliklinika. Podél Kbelské to budou kancelářské plochy, a dál došlo i ke změnám v území, které bylo dosud nezastavitelné,“ řekl Novinkám architekt a urbanista Jaromír Hainc z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

Změny od stanice metra Letňany směrem dál na sever podle něj souvisejí s plánovanou výstavbou dopravního Terminálu Sever, kde bude kromě další stanice metra i nádraží s vysokorychlostními vlaky.

„Nedává smysl, aby Terminál Sever vyrostl v polích, takže kolem něj bude plnohodnotná městská čtvrť,“ dodal Hainc, který je ředitelem Sekce rozvoje města a k jeho klíčovým aktivitám patří práce na Metropolitním plánu, strategiích rozvoje města a rozvojových projektech.

„V naší rozpracované studii doporučujeme na místě dnešního parkoviště P+R u metra parkovací dům, ale uvidíme, jestli to tak dopadne. Je tady potřeba záchytné parkoviště, ale jestli bude podzemní nebo nadzemní, ještě není jasné,“ doplnil Hainc. Jedinou jistotou tak zatím při parkování v Letňanech zůstávají po osmé hodiny kužely zabraňující vjezdu před závoru.

Výběr článků

Načítám