Článek
S odkazem na registr smluv o tom dnes informoval server Zdopravy.cz. Společnost SOR Libchavy měla v deadlinu do 16. dubna 2023 dodat do DPP 15 kloubových bateriových trolejbusů. Termín ale kvůli komplikacím s dodávkami elektronických součástek v souvislosti s takzvanou čipovou krizí při pandemii covidu-19 a také válkou na Ukrajině nesplnila.
Problém s dodáním patnáctky trolejbusů během sezony 2022/2023 tedy přímo nevznikl ve fabrice SOR Libchavy, ale u jejího dodavatele dílčích zakázek, který vozy vybavoval elektrickým pohonem. Hodnota zakázky činila 220,4 milionu korun. Vozy byly určeny pro trolejbus číslo 58 na trati z Palmovky přes Čakovice do Miškovic, kterou podnik zprovoznil zkraje prosince 2022.

„Dlužník nabídl věřiteli ke splnění svých výše uvedených dluhů vyplývajících z dohody o narovnání nepeněžitého plnění v podobě maximálně čtyř kusů standardních městských nízkopodlažních trolejbusů SOR TNS 12,“ stanovuje dohoda. Dále velí, že hodnotu kompenzace v podobě čtveřice vozidel určil znalecký posudek. Čtyřlístek trolejbusů musí firma z Libchav na Orlickoústecku dodat nejpozději do 31. března 2026.
Podle informací serveru Zdopravy.cz jde o vozy původně určené pro Dopravní společnost Zlín-Otrokovice. Ta je však neodebrala. Zkratka SOR má své kořeny v původním názvu socialistických závodů z časů KSČ, a tedy před privatizací, kdy podnik nesl název „Sdružení opravárenství a rozvoje“.
V pražských ulicích trolejbusy měly premiéru během srpna 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim 1972. K obnově došlo až v roce 2017, kdy byl zahájen zkušební provoz na kilometrovém úseku v Prosecké ulici s tím, že v únoru a březnu loňského roku se teprve daly do pohybu stálé linky.