Článek
„Významnou úpravou plánu je v koordinaci se Správou železnic nové propojení Hlavního nádraží se Smíchovským nádražím tunelem pod městem a pod Vltavou,“ řekl Novinkám ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.
Následně představil mapu s hlavním výkresem metropolitního plánu, jež je přístupná veřejnosti ve velkém Bílém sálu v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Od pondělních devíti hodin právě na tomto místě probíhá výstava s názvem „Veřejná generálka“, kde je infrastruktura vedle nové výstavby jedním z velkých témat.
Zájem o příměstskou železnici je podle Boháče vyšší, než se očekávalo. Právě s tím má pomoci i nové podzemní propojení Hlavního nádraží se Smíchovským, které bude mít na trase dvě nové vlakové zastávky.
„Jsou plánovány nové zastávky na Karlově a Václavském náměstí u horního vestibulu stanice metra Můstek. Nechceme, aby všichni lidé přijíždějící za prací, vystoupili najednou až na Hlavním nádraží,“ podotkl.
Další z významných úprav je nové řešení pražského okruhu na základě koordinace s městskými částmi. „Z velké části je přesunutý do tunelu. Vyšla nová studie a ta je nyní koordinována s metropolitním plánem,“ upřesnil Boháč.
Zmíněný tunel je v mapě zaznačený od vyústění tunelu Blanka v Troji na severu hlavního města. „Vede přes Pelc-Tyrolku, Balabenku, mezi Palmovkou a Vysočany směrem na jih, pod Malešicemi na Nový Zborov, a bude se napojovat na Jižní spojku a Štěrboholskou radiálu v hostivařské průmyslové oblasti,“ popsal ředitel.
Celkově se podle Boháče rozvíjí příměstská železnice i tramvajové tratě, plánují se možnosti rozšíření metra a výrazně se posouvá dobudování základní kostry pro automobilovou dopravu. Možné prodloužení metra na lince C je vidět ze současné stanice metra Háje dál na okraj metropole.
„V tomto případě jde o záměr v dlouhém časovém období. Prodloužení metra je v takzvané územní rezervě. To znamená, že ještě nejde o definitivní návrh v rámci metropolitního plánu a nedá se na základě toho povolovat. Dané území je ale pro tento projekt rezervované, aby jiné plánované záměry případně nenarušily jeho budoucí realizaci,“ vysvětlil ředitel k trase směřující dál na Petrovice, Uhříněves a Měcholupy.
„Nejviditelnější v prostoru je kompletní metropolitní plán včetně výkresové struktury, ale i další popularizační věci jako záběry pražských brownfieldů se zakresleným stavem, který metropolitní plán přináší. Některé z nich se přitom dějí už nyní,“ řekl k výstavě mluvčí Institutu plánování a rozvoje Matouš Hutník.
Zároveň je tu podle Hutníka i místo, kde návštěvníci mohou podávat své připomínky. „S tím jim mohou pomoct kolegové z magistrátního odboru územního rozvoje,“ dodal. Metropolitní plán bude v CAMPu k vidění do 3. prosince.