Hlavní obsah

Aplikace Záchranka v Praze nabízí i psychologickou pomoc. Za čtvrt roku pomohla už dvěma tisícům lidí

2:45
2:45

Poslechněte si tento článek

Praha jako první kraj spustila v aplikaci Záchranka modul, který lidem nabízí okamžitou pomoc v duševní krizi. Za tři měsíce si ho v mobilu otevřely přes dva tisíce uživatelů – někteří dokonce aktivovali alarm v ohrožení života. Stačí mít aplikaci staženou v telefonu a být na území hlavního města – pomoc je pak na dosah na pár kliknutí.

Foto: Jan David, Novinky

Tak vypadá na displeji telefonu část mobilní aplikace Záchranka fungující zatím jen v metropoli, která je věnována psychickým potížím. Tady při lokalizaci v jižní části Prahy 4.

Článek

Mezi problémy, kvůli nimž lidé aplikaci nejčastěji používají, patří řešení úzkosti a depresí, vztahů, vážné duševní onemocnění, sociální potíže, sebevražedné myšlenky, extrémní strach, ztráta blízkého, sebepoškozování a závislost nebo obava, že se stanou obětí domácího násilí či trestného činu.

Jak to funguje

Použití nového modulu v aplikaci Záchranka je jednoduché. Po spuštění aplikace je modul viditelný všem uživatelům na území hlavního města, a to v sekci Lokátor. Poté co jej uživatelé otevřou, zobrazí se seznam nejbližších center pomoci a zároveň ikona „Potřebuji pomoc“. Aplikace se zeptá, zda je uživatel nebo někdo jiný v ohrožení života.

Pokud je vybráno „Ano“ nebo „Nejsem si jistý/á“, aplikace okamžitě nabídne možnost spojení s operátorem tísňové linky 155. Pokud život bezprostředně ohrožen není, uživatel/ka klikne na „Ne, ale hledám pomoc“, následně zadá další údaje a aplikace mu/jí v tomto případě nabídne kontakty na vhodné krizové i další specializované telefonické linky a chaty.

Podle aktuálních dat službu lidé nejčastěji využívají přes den mezi dvanáctou a šestnáctou hodinou, výjimkou ale nejsou ani noční kontakty. Počet zapojených služeb a zařízení v Praze postupně vzrostl na aktuálních 33.

„Nově se nám podařilo navázat spolupráci s dalšími třemi organizacemi a dál rozšiřujeme nabídku pomoci,“ doplňuje Markéta Školoudová, ředitelka organizace Zahrada pro duši, která na fungování aplikace spolupracuje.

Podle odborníků je nová služba průlomem v dostupnosti psychologické podpory, která může zachraňovat životy.

„V každodenní praxi záchranné služby jednoznačně vidíme, že situace, kdy jde o zdraví a často i o život, jsou zapříčiněny nejen fyzickými úrazy či nehodami, ale mnohdy také akutním zhoršením psychického stavu nebo dlouhodobým vlivem duševních onemocnění. Předcházet takovým situacím vhodně zvolenou odbornou péčí a prevencí je mimořádně důležité,“ říká Petr Kolouch ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.

Dva tisíce za čtvrt roku

Během prvních tří měsíců si novou funkci Záchranky otevřely už více než dva tisíce lidí. Na tlačítko Potřebuji pomoc kliklo 284 z nich, 230 si přes aplikaci našlo cestu ke konkrétní organizaci, 88 lidí vyhledalo pomoc osobně a pět lidí aktivovalo alarm, protože se cítili v přímém ohrožení života.

„Po čtvrtroce fungování jsme si potvrdili, že projekt má opravdový smysl. Nabízí garantovanou akutní pomoc bez čekání, což je v době, kdy lidé často marně hledají psychologa a čekají na pomoc i měsíce, naprosto klíčové a jedinečné,“ uvedla Alexandra Udženija, náměstkyně pražského primátora pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví.

„Jsme rádi, že je Záchranka jistotou v kapse už pro tři a půl milionu lidí po celé České republice. Obzvlášť v období prázdnin je dobré ji mít u sebe – může pomoci nejen při ohrožení života nebo duševních obtížích, ale i v situacích, kdy je potřeba rychle najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. Chceme, aby lidé aplikaci vnímali jako spolehlivou pomoc v každé tísni,“ dodala Klára Křížková, provozní ředitelka aplikace Záchranka.

Výběr článků

Načítám