Hlavní obsah

Život v Praze se vrací k normálu, MHD zůstává omezená

– Praha • Aktualizováno
Právo, Novinky, vtk, ib, jdu, plk

I když se s postupným rozvolněním a návratem všech dětí do škol dá očekávat nárůst cestujících ve veřejné dopravě, pražská MHD nadále jezdí v omezeném režimu.

Foto: Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Poslední soupravy metra v současnosti vyjíždějí z konečných zastávek kolem 23. hodiny. Denní provoz pražských tramvají končí mezi 23.00 a 23.45. Noční linky tramvají a autobusů začínají jezdit okolo 23.30.

S dotazem ohledně návratu k běžnému provozu MHD mluvčí Dopravního podniku Praha (DPP) Aneta Řehková odkázala na Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (Ropid). Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala se zatím i přes probíhající rozvolnění a návrat všech dětí do škol změny v současných jízdních řádech neplánují.

V pražské MHD se bude opět nastupovat i předními dveřmi

Ekonomika

„Aktuálně nemáme informaci, že by vedení Prahy plánovalo v nejbližších dnech a týdnech navýšení objednávky dopravních výkonů. Vzhledem k blížícím se letním prázdninám a očekávanému vývoji v průběhu června, kdy každý rok již cca od poloviny června dochází k poklesu počtu cestujících, očekáváme návrat k 'předcovidovým' jízdním řádům od září 2021,” uvedl mluvčí.

Od 1. července má totiž provoz pražské MHD přejít na prázdninové jízdní řády, které platily v loňském roce.

Podle Drápala v současnosti pražská hromadná doprava funguje na přibližně 90 procentech své běžné kapacity, zatímco obsazenost linek se pohybuje na 60 procentech oproti předcovidovému stavu.

Zkušenosti cestujících bývají ale odlišné a řada lidí, kteří v Praze jezdí MHD pravidelně, si stěžují na přecpané vozy a vagóny. „Když jde člověk teď v sedm na autobus, je tam hlava na hlavě. Školáci se vrátili, ale autobusy, kterými jezdili, už ne,” popisuje Novinkám pan Vojtěch, který dojíždí do práce v hlavním městě z jeho okraje. „Ne že by se to nestávalo i před pandemií, ale teď je to divnější – po všech těch restrikcích a při výzvách k dodržování rozestupů.“

„Je to hrůza, ráno byl naprosto přecpaný autobus, hlava na hlavě, nedalo se tam cestovat jako normální člověk, je to semeniště virů,” souhlasí další pravidelný cestující pražské MHD, Ondřej.

Metro D je veřejně prospěšnou stavbou

Ekonomika

„Situaci průběžně sledujeme, a pokud by došlo k razantnímu nárůstu počtu cestujících, intervaly bychom po dohodě s vedením Prahy zkrátili,” ubezpečuje Drápal.

Plzeň ponechala omezení u tramvají

I další česká města řeší návrat do běžného režimu podle aktuální vytíženosti dopravních spojů. Například brněnská městská hromadná doprava jezdí nadále podle upraveného jízdního řádu, který je kompromisem mezi běžným a prázdninovým režimem. Aktuální obsazenost spojů je kolem 70 procent proti situaci před covidem.

„V souvislosti s pozvolným uvolňováním vládních opatření evidujeme i vzrůstající poptávku po našich službách. Tak, jak jsme provoz našich linek postupně omezovali, jej nyní zase postupně vracíme zpět. Nadále zůstávají v platnosti veškerá zvýšená hygienická opatření pro větrání, očistu a dezinfekci vozů,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.

Jednorázové jízdné v Praze zdraží

Ekonomika

Na většině linek podnik doplnil další spoje, zejména ve špičkách. Jeho prioritou zůstává páteřní tramvajová doprava, která převeze největší množství cestujících.

„Samozřejmě jsme zohledňovali návrat žáků a studentů do škol, provoz průmyslových areálů a podobně. Opět jsme začali obsluhovat zastávky u některých velkých obchodů,“ dodala mluvčí.

Naopak v Plzni se již provoz MHD téměř vrátil do předcovidového režimu, v současnosti je na asi 95 procentech běžného stavu. „Všechny trolejbusové a autobusové linky již jezdí beze změn, mírné omezení zůstává jen u tramvají,“ řekl Právu René Vávro, mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků.

Poslední metro o půlnoci? Už ne, vyplývá z dokumentu

Ekonomika

„U tramvajové linky č. 1 a 2 se ve špičkách zvýšil interval spojů z pěti na šest minut, u č. 4 je to ze tří na čtyři minuty,“ dodal Vávro.

Ostrava reagovala rychle

V moravskoslezské metropoli reagoval Dopravní podnik Ostrava (DPO) na obnovení prezenční výuky ve školách, jak řekla jeho mluvčí Tereza Šnoblová, rychle a pružně.

„Reagovali jsme již v začátku rozvolňování, to je od 12. dubna, kdy se obnovil provoz školních linek,“ uvedla s tím, že šlo o linky: Plesná – Poruba vozovna, Kolonie Bedřiška – Korunní, Ludvíkova – Hranečník, Žižkovská – Kulturní dům a LDN – Bazaly. „Současně byly obnoveny školní spoje, které jsou v jízdních řádech označeny písmenem c, což znamená, že jedou jen ve dnech školního vyučování,“ připojila Šnoblová.

Jediná linka, kterou DPO zatím neobnovil, je linka 20, jenž jezdí mezi Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou a Bazaly, kterou využívají nejvíce vysokoškoláci. „Důvodem je, že uvolnění přišlo po ukončení semestru, a nyní již běží zkouškové období,“ vysvětlila.

Reklama

Výběr článků

Načítám