Hlavní obsah

Unikátní stavba. Tramvajová smyčka v Pisárkách bude mít největší kolejiště v zemi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

Stavba vratné tramvajové smyčky v Brně‑Pisárkách postoupila do fáze pokládání kolejové harfy. Dělníci postupně napojí patnáct kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Pokračují i práce na mostní konstrukci, kde se začnou pokládat koleje příští rok v březnu. Svým rozsahem se jedná v Česku o unikátní stavbu.

Foto: Archiv-DPMB, Právo

Největší tramvajová smyčka v ČR se buduje u vozovny v Pisárkách v Brně. Hotová má být do léta příštího roku

Článek

O pozoruhodné dílo má veřejnost takový zájem, že Dopravní podnik města Brna nechal dokonce vybudovat provizorní vyhlídku u zastávky Lipová, na které se během dne vystřídalo asi pět set přihlížejících.

Tisíc metrů krychlových betonu

„Těší nás, že dopravní stavby v posledních letech budí takovou pozornost. Tisíc metrů krychlových betonu, který jsme na mostovce na začátku října zpracovali, nyní zraje. Mezi tím zde probíhá předpínání příčné a podélné výztuže. Práce na mostní konstrukci by měly být hotové do března. Pak zde budeme pokládat koleje a napojovat je na stávající trať,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Foto: Archiv-DPMB, Právo

Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až na Mendlovo náměstí

Délka rozvětvení je 95 metrů

Současně začaly práce na stavbě takzvané kolejové harfy přímo v reálu pisárecké vozovny. Jedná se o postupné napojování patnácti kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Ta se pak připojí na hlavní trasu na Mendlovo náměstí. „Celková délka rozvětvení je 95 metrů a je největší, jaké lze v tramvajových vozovnách v republice vidět,“ doplnil Havránek. Práce na kolejové harfě by měly být hotové do konce listopadu.

„Stavba je o to složitější, že se odehrává za provozu pisárecké vozovny. Kvůli výkopovým pracím zde máme méně odstavné plochy, což nás denně nutí k rychlým operativním řešením ve výpravě vozů. Pomáháme si například tím, že jsme deset tramvají dočasně deponovali do vozovny Medlánky. Také se urychlila likvidace vozů, které jsme vyřadili z provozu, aby zde zbytečně nezabíraly místo,“ uvedl technickoprovozní ředitel Vítězslav Žůrek

Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až na Mendlovo náměstí. Provozní úspory DPMB vyčíslil na šest miliónů korun ročně. Práce s celkovými náklady 680 milionů korun na budování vratné smyčky probíhají od začátku roku a hotové budou do konce srpna 2024.

Do středočeských Zdib zamíří tramvaje

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám