Hlavní obsah

Plzeňský hejtman rozzlobil slovy o gigafactory starosty v okolí Líní

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti) prohlásil, že nemá smysl budovat strategický podnikatelský park na místě letiště v Líních u Plzně pro někoho jiného než koncern Volkswagen. Svými slovy rozzlobil starosty dotčených obcí. Obávají se totiž, že by se tamější průmyslová zóna nemusela zmenšit, čímž by kraj porušil svůj slib.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Letiště Líně

Článek

Koncern si vybírá mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem. Rozhodnutí má padnout do konce roku. „Hrajeme s jedinou kartou, a tou je Volkswagen. Pokud by měl přijít jiný výrobce, nedává nám to smysl,“ potvrdil Špoták zprávu, o níž jako první informovala ČTK.

Doplnil, že Škoda Auto je motorem české ekonomiky a Plzeňský kraj je silně navázaný na Německo. „Baterkárna Volkswagen stojí za to, aby se zničilo letiště a zavedly kompenzace. Jinak ne,“ zdůraznil Právu hejtman.

Zastupitelé začali kvůli gigafactory projednávat změnu zásad územního rozvoje (ZÚR) Plzeňského kraje a na svém posledním zářijovém jednání vyslyšeli prosby starostů v okolí Líní, aby zónu v budoucnu okleštili z původních 700 hektarů na 280. Pro bylo 29 z 36 přítomných zastupitelů, včetně Špotáka.

Dohodu o menší zóně Líně odklepli plzeňští zastupitelé, letecká záchranka musí zůstat v kraji

Domácí

Nešlo však ještě o finální zmenšení, nová podoba ZÚR má být hotová do konce roku. Teď se ovšem zdá, že krajští zastupitelé mohou hlasování odložit.

„Nebudeme ji schvalovat. Dokud nebude definitivně jasné, koho vláda v Líních chce,“ podotkl hejtman.

Podle něj by se mohlo stát, že strategický podnikatelský park zůstane prázdný, pouze zanikne letiště, což je teď součástí návrhu změn ZÚR. „Volkswagen sem nepřijde, my zrušíme letiště a plocha se stane největším parkovištěm ve střední Evropě,“ nastínil Špoták.

Starosty obcí kolem Líní uvedený postup rozzlobil. „Nechápu, že pan hejtman pro zmenšení zóny bez ohledu na investora zvedl ruku. A za dva měsíce začne takhle lavírovat,“ divil se Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), který stojí v čele Dobřan. Podle něj by mohlo jít o skrytou nátlakovou hru.

Podobného názoru je starosta Nové Vsi Miroslav Sedlák (SNK Nová Ves). „Z takového vývoje jsem překvapený. Myslím, že je to nefér,“ sdělil.

A stejně situaci zhodnotil i Michal Gotthart (SNK Líní a Sulkova). „Celou dobu bojujeme za to, aby naše obce byly ochráněné. Nechceme sedmisethektarovou průmyslovou zónu, která by sahala kousek od domů. Nedávno nás na kraji ujistili, že můžeme být v klidu,“ poukázal na rozpor starosta Líní.

Volkswagen, nebo někdo jiný?

Mluvčí státní agentury CzechInvest David Hořínek ubezpečil, že jednání s Volkswagenem neutichla.

Vláda označila projekt za 120 miliard korun za klíčový pro český automobilový průmysl a nadále o něj stojí. Premiér Petr Fiala (ODS) ovšem minulý týden při interpelacích ve Sněmovně řekl, že rozhodnutí Volkswagenu potřebují vědět co nejdříve. Jestliže se koncern nevyjádří v dohledné době, ČR se podle Fialy začne soustředit na jiné projekty.

Náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko už dříve připustil, že o gigafactory v Líních se zajímají další investoři. Konkrétní jména však nezmínil. Spekuluje se o jihokorejské LG nebo čínské automobilce BYD. Očko dodal, že jednání s novým výrobcem by pak začala od nuly.

Přípravy na gigafactory v Líních u Plzně pokračují, potvrdilo ministerstvo

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám