Hlavní obsah

Letenský kolotoč je po 16 letech opět v provozu. Rekonstrukce stála 23 milionů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Oprava Letenského kolotoče, který je unikátní historickou památkou ve správě Národního technického muzea a jedním ze dvou nejstarších dochovaných podlahových kolotočů v Evropě, byla dokončena. Rekonstrukce stála necelých 23 milionů korun.

Historický letenský kolotoč je po necelých dvaceti letech opět v provozu. Rekonstrukce stála 23 miliónů korunVideo: Novinky

 
Článek

Na den přesně je to 128 let od jeho instalace v sousedství Letenského zámečku. Dříve stával totiž na Královských Vinohradech.

Od roku 2014 je v majetku Národního technického muzea, které ho tehdy koupilo v takřka dezolátním stavu.

Letenský kolotoč se opět roztočí

Cestování

V tomtéž roce se začala řešit jeho rekonstrukce a naposledy se na maketách koní děti mohly svézt v roce 2006. Sloužil tedy více než sto let. Vyroben byl v roce 1892.

„Jsem nesmírně rád, že vzácná historická památka Prahy 7 na Letné z konce 19. století, ikonický Letenský kolotoč, je po velkém a nákladném úsilí opravena a bude dělat radost dětem i dospělým,“ řekl Novinkám ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

„Moje snaha o záchranu kolotoče začala již před více než 30 lety, moc mě tedy těší, že se kolotoč konečně 11. července 2022 roztočil,“ dodal.

Foto: Novinky

Od 12. 7. se mohou opět povozit děti i dospělí.

Na kolotoči se jezdilo na 19 koních různých velikostí, potažených pravou koňskou kůží bez spojů, plněných slámou, se skleněnýma očima.

Původní sedla a uzdění se dochovala pouze u čtyř koní jménem Poly, Flora, Blesk a Šemík.

Vítězství i tragédie. Výstava v Národním technickém muzeu ukazuje slavné sportovní vozy

AutoMoto

Zajímavostí interiéru je sloup středové točny, který byl vyzdoben třemi rytíři v brnění z papírmaše, natřenými stříbřenkou.

V roce 2004 tuto památku v kritickém stavu zakoupilo za finanční podpory Ministerstva kultury ČR Národní technické muzeum.

V roce 2014 vznikla díky spolupráci Národního technického muzea a Městské části Praha 7 iniciativa za záchranu kolotoče a jeho uvedení do provozu a byla vyhlášena veřejná sbírka.

Foto: Novinky

Koně jsou potaženy pravou koňskou kůží.

Rekonstrukce byla podle zhotovitele Jiřího Kmoška velmi náročná.

„Museli jsme opravit nejenom stavbu samotnou, ale i technické zázemí, pohon, ložiska, to znamená objemné kladky, točnu jako takovou, a uvést tu památku do chodu.

A to všechno za zajištění autenticity a původnosti použitých materiálů,“ přiblížil Novinkám Kmošek.

Veřejnosti bude kolotoč k dispozici od 12. července. Poté každý den do konce týdne od 9:00 do 18:00. V následujících týdnech bude jezdit od pátku do neděle a ve svátky.

Návštěvník zábavního parku v Číně natočil, jak se s ním zřítil kolotoč

Koktejl

Podle Ksandra není možné kolotoč provozovat denně, protože jde o nemovitou kulturní památku.

Nosnost koní je 100 kilogramů, mohou na nich tak jezdit i dospělí. Koně jsou pro děti od dvou let, do deseti let by je měli hlídat rodiče. Pětiminutové svezení bude stát 80 korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám