Článek
„Současný stav je zoufalý. Není normální, aby tak intenzivní tranzitní doprava protínala centrum obce. Už dávno pro ni měla být dálnice. Děsím se, co by se stalo, kdyby po chodnících někdo při nehodách procházel,“ řekla Novinkám starostka Lažan Jana Juncová (nestr.).
Radary pomohly částečně
Zástupci Lažan i dopravní policie se pokusili zklidnit provoz na rušné silnici první třídy I/43, která tvoří tah Brno-Svitavy. Na jejich popud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a to přímo v Lažanech a v sousedství Kuřimi, nainstalovalo koncem loňska radary úsekového měření. V Lažanech je povolena padesátka a počet pokut za rychlou jízdu se tam ustálil na 1300 měsíčně. U Kuřimi je sedmdesátka a počet pokut se pohybuje okolo 1400 za měsíc.

Na často využívaném chodníku skončila i tři havarovaná auta.
„Radary pomohly, ale nejsou řešením. Nehody jsou mírnější, s menšími škodami, ale pořád se dějí. Auta u nás projíždějí v bezprostřední blízkosti domů a po nehodách se vlastně neustále ocitají na chodnících,“ doplnila starostka. Po kolizích se bojí pouštět svého devítiletého syna za kamarádem bydlícím na druhé straně obce, tedy „za silnicí“, protože má o své dítě strach.

Chodci v Lažanech procházejí po chodnících těsně vedle tisíců projíždějících aut.
Podle starostky už nelze vybudování nového silničního tahu Brno-Svitavy oddalovat. Snímky nehod z Lažan pořídila a zveřejnila jako varování pro všechny, kteří svými „výhradami bez návrhů konstruktivního řešení“ blokují a zpomalují výstavbu nového silničního tahu I/73.
Plně s ní souhlasí i starosta Kuřimi Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga). „Dvanáct let nám kvůli naprosto nesmyslným výhradám a soudním tahanicím trvalo, než jsme zjistili, že trasu budoucího tahu Brno-Svitavy můžeme vést v podstatě ve stejné trase, o které jsme již tehdy uvažovali. Znovu a znovu v rámci tohoto projektu řešíme připomínky, s nimiž jsme se jednou, nebo dokonce dvakrát řádně vypořádali,“ řekl Novinkám kuřimský starosta.

Detail zdemolované autobusové zastávky
Nejvyšší správní soud v květnu zamítl třetí kasační stížnost proti vedení nově plánovaného tahu I/73. ŘSD na přípravě projektu pracuje, a pokud vše půjde hladce, komunikace by se ve své jižní části, tedy u napojení s dálnicí D1 u Brna, mohla začít stavět v roce 2030. Otázkou podle Sukalovského ale je, zda projekt v rámci složitého schvalovacího procesu někdo nenapadne.
„Nejlepší by bylo, kdyby se změnila legislativa tak, aby už nemohly vznikat takovéto obstrukce. Celkově je nutné zjednodušit a zrychlit přípravu liniových staveb,“ doplnil Sukalovský.

Zničená dodávka při jedné z nehod
Současnou hlavní silnici I/43 by měla nahradil komunikace I/73. Mělo by jít o silnici dálničního typu, tedy cestu se čtyřmi pruhy, na níž budou mimoúrovňové křižovatky. Dálnice Brno-Svitavy se začala stavět již za druhé světové války, a říká se jí proto Hitlerova dálnice. V rámci projektu vzniklo ale jen pár mostních pilířů, později už na něj nebyly peníze.
Stávající tah propojují Brno a Svitavy vede přes obce. Po rozkliknutí mapy je vlevo čárkovaně znázorněna plánovaná trasa I/73.