Hlavní obsah

Ke 100 tisícům webových fanoušků se blíží ANO a TOP 09, Schwarzenberg ale Babiše válcuje

Právo, Jan Rovenský

Kdyby se volby odehrávaly na internetu a v počtech facebookových fanoušků, stanuli by na prvních místech dva nesmiřitelní rivalové – hnutí ANO a TOP 09. Obě strany totiž atakují hranici 100 tisíc sympatizantů, ani jedné se ale zatím hranici nepodařilo překonat.

Foto: Právo

Popularita stran na Facebooku

Článek

Nejvíc fanoušků si připsali babišovci, kteří měli v srpnu několik tisíc sympatizantů, v září 2013 už přes 14 tisíc a nyní jich mají téměř 98 tisíc.

TOP 09 si za tutéž dobu připsala přes 20 tisíc sympatizantů (v úterý měla 93,4 tisíce), ale o svoje prvenství na Facebooku mezitím přišla. Opačná je ale situace z pohledu lídrů: Andreje Babiše s 30 tisíci fanoušky válcuje Karel Schwarzenberg s více než 227 tisíci příznivci.

Na sociální síti hodně bodovaly také nesněmovní strany: Svobodní, zřejmě i díky úspěchu Petra Macha v europarlamentu, měli po ANO druhý největší růst sympatizantů, následováni piráty, kteří bodovali v komunálních volbách.

ČSSD zaostává

Nejmenší růst po komunistech naopak měla opoziční ODS, která si za víc než půldruhého roku nově získala necelé dvě tisícovky fanoušků a nyní má skoro 30 tisíc příznivců.

Někdejší předvolební výzva lídra lidovců Pavla Bělobrádka, který apeloval na větší aktivitu na webu, zřejmě zabrala, protože se lidovci ze zhruba čtyř tisíc fanoušků vyšvihli na víc než trojnásobek.

ČSSD si také přidala další příznivce, za ostatními stranami ale nejsilnější vládní partaj s více 16 tisíci příznivci i tak spíše zaostává.

Nejde jen o spontánní fanoušky

Podle politologa Tomáše Lebedy počty fanoušků mají určitou vypovídací hodnotu o struktuře elektorátu či sympatizantů. „Velmi vzdáleně z toho lze usuzovat jejich věkovou a vzdělanostní strukturu, tedy že jde spíš o lidi mladší a vzdělanější,“ řekl Právu.

Lebeda však upozornil, že počty nelze interpretovat tak, že by šlo jen o spontánní fanoušky. „Dnes sociální sítě fungují i tak, že fanoušky získáváte pomocí cílených marketingových kampaní. Když máte dost finančních prostředků a vsadíte na tuto strategii, tak příznivce získáte,“ dodal.

Podle něj to může být případ ANO, zatímco spontánní fanoušky budou mít spíš třeba piráti.

Politolog Jan Bureš zdůraznil, že počty fanoušků na Facebooku sice neodrážejí volební preference ve společnosti, podle něj ale vliv sociálních sítí stále stoupá. „Je to jeden z velmi účinných prostředků, jak oslovit nejmladší voliče,“ podotkl.

Viditelná vláda

„Proto nepřekvapí, že ANO roste, protože Andrej Babiš je mladší generací vnímán jako politik nového typu, kritický vůči establishmentu. TOP 09 zase přitahuje mladé voliče v Praze a městech, zčásti i kvůli fascinaci Karlem Schwarzenbergem. Má také řadu mladých komunálních politiků, kteří sociální sítě využívají,“ poznamenal dále Bureš.

Podle politologa je vidět, že rostou i fanoušci stran vládní koalice, to ale přisuzuje hlavně faktu, že politici soc. dem., ANO a lidovců jsou víc vidět.

„U ČSSD se stále ukazuje, že těžko hledá cestu k mladým lidem, naopak KDU-ČSL se to daří, hlavně svými mladšími lídry, jako je předseda Pavel Bělobrádek a ministr zemědělství Marian Jurečka,“ dodal Bureš.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám