Hlavní obsah

Bradáčová: Agrese a násilí u mladých roste, policie už jezdí do škol co týden

13:09
13:09

Poslechněte si tento článek

Rostoucí agresivita dětí, stupňující se intenzita násilí z jejich strany, ale obecně i v české společnosti jsou znepokojivým trendem, uvedla v rozhovoru pro Novinky nejvyšší státní zástupkyně Lenka Bradáčová. Podle ní už policie kvůli výhrůžkám ze strany dětí vyjíždí do školských zařízení každý týden a ani není neobvyklé, že se žáci do školy vyzbrojují ručními či dokonce i palnými zbraněmi.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Nejvyšší státní zástupkyně Lenka Bradáčová poskytla 4. srpna 2025 Novinkám a deníku Právo rozhovor.

Článek

Co říká výroční zpráva o činnosti státního zastupitelství za loňský rok o kriminalitě mladých? Policie hovoří o jejich stále rostoucí agresivitě.

Naše data mluví o tomtéž. Trestná činnost mladistvých loni vzrostla o osm procent. Co je ale podstatnější a znepokojivé, že se zvyšuje agrese a stupňuje se intenzita násilí.

Vedle trestného činu loupeže významně přibývá ublížení na zdraví s těžkými následky, nebezpečného vyhrožování, ale i vražd. Loni bylo z vraždy obžalováno deset mladistvých osob, o rok dříve to byly jen čtyři případy.

Nárůst jsme zaznamenali i u sexuálně motivované trestné činnosti, u závažných případů znásilnění.

A co děti jako pachatelé?

Tam je stav setrvalý. Loni se vraždy mělo dopustit šest dětí do patnácti let.

Čím si vzestup násilí u nezletilých vysvětlujete?

Kriminalita dětí má obvykle souvislost s prostředím, ve kterém žijí. Nezanedbatelnou roli hrají sociální sítě a informace, které jsou v tomto prostoru dostupné.

Při Nejvyšším státním zastupitelství už jsem vytvořila pracovní skupinu, která se bude zabývat trestnou činností dětí. Podle nás by se při práci s dětmi měl mnohem intenzivněji využívat institut rodinného práva a sociálně-právní ochrany dětí.

V současné době je bohužel pro spoustu rodin a dětí nedostupná psychiatrická péče a psychologická pomoc. Stejně tak jsou nedostupná i specializovaná dětská psychiatrická oddělení pro možnou hospitalizaci.

Proč se to tak zhoršilo?

Je to souhra více faktorů. Jsou to podněty ze sociálních sítí i nedostatek sociálního kontaktu, kterým trpí děti právě proto, že žijí ve virtuálním prostoru. Chybí jim sociální interakce, v rámci které se potom vyvíjí určitá solidarita k někomu dalšímu, nastavení mezí, kde násilí už překračuje rovinu únosnosti.

Vedle toho je to ale i rychlost doby, rodinné prostředí, nedostatek zázemí… A v okamžiku, kdy to dítě tzv. přeroste, tak potřebuje odbornou pomoc. Jenže té se mu také nedostává.

Policie letos zaznamenala obrovský nárůst dětských výhrůžek vůči školám, spolužákům, ale i pedagogům. Jde to ruku v ruce se zvýšenou agresivitou mladých?

Samozřejmě. V minulosti nebyl tento trend tak masivní, aby si zasloužil sledování. Teď tomu tak je, policie do školských zařízení vyjíždí každý týden. Tady je nápodoba zcela zřejmá. Některé činy se inspirovaly útoky v USA a ve státech kolem nás.

Už se ale objevily i případy, kdy došlo ze strany dětí k fyzickému napadení či vyhrožování se zbraní. Berete to jako varování?

Samozřejmě. Právě proto se snažím tento problém ve veřejném prostoru zvednout, protože nebývalo obvyklé, aby se děti ozbrojovaly do školy noži nebo dokonce střelnými zbraněmi. A to je veliké riziko. My přece chceme, aby školy byly bezpečným místem.

Vidíte ještě nějaký trend z poslední doby?

Již zmíněná zvýšená agresivita u násilných trestných činů. Týká se to i dospělých pachatelů, ale u dětí je to mnohonásobně vyšší a zřetelné. Některé typy jednání, které dříve byly celospolečensky odsouzeny jako nepřijatelné, se dnes stávají normou. Jde především o verbální projevy, ale to potom úzce souvisí s fyzickým projevem. Z pohledu morálního posuzování věcí se lidé v mnoha ohledech přestali za své verbální projevy stydět.

Lidé se v mnoha ohledech přestali za své verbální projevy stydět

Obzvlášť v kyberprostoru…

Ano. Ten v lidech navozuje pocit anonymity. Ono tomu tak je jen zdánlivě, ale dopady jsou mnohdy zásadnější. Například u kyberšikany mezi dětmi jsou psychické dopady naprosto fatální, i s tragickými následky.

Jaká jsou obecná zjištění plynoucí z výroční zprávy?

V roce 2024 evidovalo státní zastupitelství přes 180 tisíc trestních řízení a před soud bylo postaveno více než 60 tisíc osob. Jedná se o návrat ke standardnímu stavu let 2018 a 2019, tedy před covidovým obdobím. Stejně tak se na stejné úrovni drží procento zprošťujících rozhodnutí, která činí kolem tří procent. Každoročně ještě velmi mírně o desetiny procenta klesá.

Nejvyšší počet trestných činů je na území Prahy, což je ale v aglomeracích hlavních měst napříč Evropou typické. Dále to jsou severní a západní Čechy, což je dáno mimo jiné i tím, že na hranici s Německem dochází k velkému množství drogových trestných činů.

Ukazuje zpráva na nějaký trend?

Už několik let pozorujeme přesun majetkové kriminality do virtuálního prostoru, kde každý rok dochází k nárůstu o sto procent případů. Majetková trestná činnost přitom představuje zásadní podíl kriminality. Jenom trestný čin krádeže tvoří 73 procent. U typově závažnější jsou nejčastěji zastoupeny drogová, násilná a daňová kriminalita.

K čemu nejčastěji dochází v kyberprostoru?

Jde o výrazné, řetězené podvody, kdy občané v řádu stovek, tisíců osob jsou uvedeni v omyl. Jde o tzv. „navolávače“, kteří velmi umně předstírají cizí identitu a vylákají z velkého množství lidí finance.

Zákonodárci schválili rozsáhlou novelu trestního zákoníku. Jaká přináší zlepšení?

Označila bych ji v souhrnu za krok správným směrem, a to především v oblasti bagatelní trestné činnosti, která představuje nezanedbatelné procento kriminality. Bagatelní krádeže tvořily loni 19 procent všech zaznamenaných skutků.

Novela umožňuje ukládání krátkodobých trestů odnětí svobody, které by měly u recidivních krádeží zabránit kumulaci podmíněných anebo jiných alternativních trestů, kdy potom jejich přeměna vede i k mnohaletým trestům vězení. To považuji za důležité a za napravení nespravedlivého stavu. V řadě dalších bodů bude záležet na tom, jak se k tomu postaví praxe.

Co naopak vidíte jako problematické či nedotažené?

Hodně se mluvilo o změně u drogových trestných činů a jejich postihu. Jako státní zástupci jsme v tomto ohledu stejného rezervovaného názoru jako policie, že pokud došlo k rozvolnění a možné dekriminalizaci, což je ryze politická otázka, tak si stát musí uvědomit, že bude potřebovat daleko více zařízení následné péče a posílit psychiatrickou pomoc.

Jak se díváte na dětský certifikát, který má lidem odsouzeným za sexuální trestné činy zabránit pracovat s dětmi?

Je předmětem mnoha debat. Netýkají se jeho potřebnosti, ale způsobu, jakým byl v zákoně proveden. I tam máme velmi rezervovaný, až kritický postoj, protože se domníváme, že zákonná úprava mohla být preciznější.

V jakém smyslu?

Je to otázka toho, jak jsou řešeny zápisy do registru (odsouzených za sexuální trestné činy) a potom i následně možný výmaz z registru, tedy celý průběh procesu od doby, kdy je osoba do registru zapsána až po další opatření, která mohou následovat.

Máte za sebou čtyři měsíce ve funkci. Jak byste je hodnotila?

Jako velmi intenzivní. Seznámila jsem se s fungováním úřadu, provedla některé personální a organizační změny a v dalších budu ještě pokračovat. Došlo k výměně na postu náměstka a čtyř ředitelů odborů, což souvisí s novou strategií vedení, novým pohledem na efektivitu práce, a především novým pojetím komunikace napříč soustavou státního zastupitelství.

Mým základním cílem je, aby Nejvyšší státní zastupitelství (NSZ) nepůsobilo roztříštěně, ale jako kompaktní instituce, která umí předávat podřízeným státním zastupitelstvím jasné a srozumitelné informace.

Jednou ze změn bylo i zřízení detašovaného pracoviště NSZ v Praze. Kritici tvrdí, že vzniklo kvůli tomu, že se vám nechtělo dojíždět do Brna, kde je hlavní sídlo…

To je tvrzení někoho, kdo vůbec nezná realitu. Pro mě je naprosto základní, aby Nejvyšší státní zastupitelství nebylo monolitem tak, jak je tomu dnes. Statistická data říkají, že na NSZ v posledních pětadvaceti letech přišlo 44 nových státních zástupců, z toho 30 z Moravy. Dnes je tedy složeno převážně z těchto státních zástupců, což je jedna názorová linka, a to já nechci. NSZ nemůže být zastupitelstvím pro Brno, ale pro celou republiku.

Chci, aby na NSZ přicházeli zkušení státní zástupci, tedy ve věku 40 let a více. To jsou lidé, kteří už mají pevně usazené zázemí, rodiny, a nejsou ochotní se přesunout do Brna.

Otevření pražského pracoviště to má změnit?

Doufám, že se to podaří. Dalším důvodem je i ekonomická úspora. Nechala jsem si spočítat cesty do Prahy v loňském roce a státní zástupci je podnikli ve 210 dnech (pracovních dnů loni bylo 252, pozn. red.). Mnohdy navíc šlo i o deset lidí naráz.

NSZ má totiž téměř všechny partnery v Praze. Nejde jen o ministerstvo spravedlnosti, ale je to třeba i policejní prezidium, vrcholné policejní útvary, rada vlády pro lidská práva a další, v nichž státní zástupci zasedají, anebo s nimi spolupracují.

Detašované pracoviště v Praze navíc není něčím novým. Už tady fungovalo v letech 2006 až 2021. Zavedla ho Renata Vesecká, jejímž náměstkem byl Zdeněk Koudelka (který nyní Bradáčovou za otevření pražské pobočky veřejně kritizuje, pozn. red.). A proto jsou pro mě různá tvrzení z úst tohoto muže úsměvná.

Už máte uchazeče o práci v Praze?

Je to tak. Od července a dále od září tady jsou stáže a přestupy, které jsou z českých krajů, ale i z Ostravy. Tamní státní zástupci chtějí raději působit v Praze, protože cesta do Prahy je pro ně snazší než do Brna.

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v souvislosti s bitcoinovou kauzou uvedla, že činí tlak na policii a státní zastupitelství, aby konaly co nejrychleji a sdělily ministerstvu, zda může s bitcoiny za miliardu dále nakládat. Jak její výroky vnímáte?

Jako vyjádření političky, která stojí v čele exekutivního orgánu. Podstatné je, aby státní zástupci Vrchního státního zastupitelství v Olomouci pracovali standardně, což předpokládám, že se děje. Oni jediní mohou komentovat tuto trestní věc, vyhradili si v ní komunikaci, a ostatní - včetně Nejvyššího státního zastupitelství - to musí respektovat.

Náš úřad jako dohledový orgán obdržel podnět k výkonu kontroly, a to právě od ministryně spravedlnosti. Dohled proběhne standardně, jako kdyby přišel podnět od jakékoli osoby dotčené trestním řízením.

Kdy by mohla být prověrka hotová?

S ohledem na obvyklé postupy předpokládám, že to bude tak do dvou měsíců.

Státní zástupci i soudci jsou často kritizováni za neúměrně dlouhá řízení. Jako příklad bývá často uváděno Čapí hnízdo, kde první obvinění padlo už před osmi lety…

Délku trestního řízení v České republice nelze hodnotit optikou takových kauz, byť se dotýkají veřejného prostoru i tak zásadně jako tato. Průměrná délka trestního řízení je něco kolem 170 dnů od jeho začátku až do pravomocného skončení věci, tedy zhruba půl roku.

Trvání trestního řízení obvykle ukazuje na skutkovou a právní náročnost a v tom se promítají i různé právní názory. Myslím, že především to je důvodem délky řízení ve zmíněné věci. Že se jedná o případ, na který mají různí aktéři, kteří o něm rozhodovali, rozdílný právní názor a také jiné skutkové hodnocení.

Odvolací pražský vrchní soud v této kauze stanovil víceméně jasné mantinely podřízenému městskému soudu, jak má ve věci rozhodnout. Je takový postup běžný a je vůbec možný?

Je to nyní v podstatě jediná možnost, jak zabránit v případě rozdílných názorů tzv. soudnímu ping pongu. Rozhodnutí odvolacího soudu se v této věci opírá o jeden z nálezů Ústavního soudu, který naznačil, že v případě rozdílných názorů není cestou odnímání kauzy soudu, který rozhoduje v první instanci, ale naopak otevření dokazování před odvolacím soudem a podání závazného právního názoru.

Právě v této věci je podle mne potřebná legislativní změna. V rámci té změny by byl stanoven princip, který by odvolacímu soudu za jasně stanovených podmínek umožňoval rozhodnout o odsouzení obviněného přímo, přestože byl soudem první instance zproštěn.

Dosud může odvolací soud původní rozsudek pouze zrušit a vrátit věc zpět k novému projednání. Nesmí vynést odsuzující výrok. Byla bych ráda, aby to právo měl. Novela k tomu je napsaná a připravená, ale ještě ji nikdo nezvedl tak, aby o ní Parlament mohl jednat.

Jaké plány máte do budoucna?

To bude do značné míry záviset na tom, kdo bude příštím ministrem spravedlnosti a jaký bude jeho pohled na věc. Jeden zásadní záměr, s nímž jsem do funkce šla, je redukce soustavy státního zastupitelství ze čtyř na tři stupně. Řešení je několik a záleží také na tom, jak budou případně o redukci své soustavy přemýšlet soudy. Čeká nás také jedna novinka, která se netýká trestní působnosti.

Jaká?

Dozor v místech, kde se vykonává ochranná psychiatrická léčba v lůžkové péči. Státní zastupitelství budou nově dozorovat a kontrolovat plnění povinností a zachovávání práv hospitalizovaných osob.

Výběr článků

Načítám