Hlavní obsah

Armádní vrtulníky Sokol končí, nové nejsou. Dopad pocítí i letecká záchranka

Armáda do roku 2028 ukončí provoz letecké záchranky v Líních u Plzně. Vrtulníky W-3A Sokol, které tam už téměř tři dekády slouží nejen tam, ale také v Praze na letišti Kbely, totiž končí bez náhrady. Ministerstvo obrany v minulosti zrušilo jejich modernizaci kvůli vysokým nákladům a obranný rozpočet s nákupem nových strojů nepočítá. Nejsou na ně peníze.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Letiště v Líních, kde sídlí letecká záchranná služba, která má na starosti Plzeňský a Karlovarský kraj.

Článek

„Čeká nás loučení se Sokoly,“ překvapila před pár dny na sociálních sítích 24. základna dopravního letectva ze Kbel, když lákala fanoušky letectví na zřejmě poslední veřejné vystoupení a ukázku pokročilé pilotáže těchto vrtulníků. Stroje slouží v armádě desítky let nejen pro pátrací práce, ale i pro podporu vojenských operací či pro přepravu pacientů v rámci letecké záchranky.

Základna dodala, že tyto vrtulníky končí bez náhrady. Redakce Novinek proto zjišťovala, co bude jejich náhradou a jak bude zajištěna služba armádní letecké záchranky, která působí v Líních. Ta má akční rádius přibližně 70 kilometrů od své základny a piloti denně startují průměrně ke třem případům.

Plzeňský a Karlovarský kraj

Umístění základny umožňuje rychlý zásah v celém Plzeňském kraji a posádka obsluhuje také významnou část Karlovarského kraje, například Karlovy Vary, Sokolov či Cheb.

Armáda provozuje vrtulníky Sokol i v Praze na vojenském letišti ve Kbelích, kde slouží například pro potřeby pátrací a záchranné služby (SAR). I tam ukončí svoji činnost. Nicméně v Praze je dominantní složkou letecké záchranné služby (LZS) policie se svou základnou na letišti v Ruzyni.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Představení Armády ČR 20. května 2025 na pražské náplavce. Nechyběl ani skok do vody z vrtulníku Sokol.

„Stroje jsou stále technicky schopné, ale bez modernizace nebudou odpovídat evropským standardům pro avioniku a radionavigaci,“ odůvodnila mluvčí armády Magda Dvořáková konec vrtulníků, které se vyrábějí v polském Świdniku.

Modernizace polských Sokolů by podle zákulisních informací byla velmi nákladná a pro tak staré vrtulníky se již nevyplatí. A s novými vrtulníky pro leteckou záchrannou službu podle Dvořákové rozpočet Ministerstva obrany nepočítá.

Leteckou záchrannou službu tak bude muset na západě Čech pravděpodobně provozovat policie nebo některá ze soukromých firem, například DSA. Armáda si však letiště v Líních chce i nadále ponechat a s budoucím provozovatelem letecké záchranky plánuje spolupracovat.

Armáda nabízí své odborníky

„Letiště zůstane nadále v majetku ministerstva obrany a bude sloužit potřebám Armády ČR. V areálu letiště Líně se počítá i s vybudováním základny pro jednotku aktivní zálohy. Co se týče dalšího provozu LZS, armáda zde plánuje poskytnout zázemí novému provozovateli, zkušený zdravotnický personál k službě LZS a zachovat zde své výcvikové zdravotnické centrum pro personál LZS,“ dodala Dvořáková.

Sokoly armáda využívala desítky let nejen pro záchranné práce, ale i vojenské operace a podporu Vojenské policii či dalším složkám. Aktuálně vlastní deset strojů zařazených do výzbroje v 90. letech, z toho šest je upraveno pro potřeby LZS a čtyři jsou transportní.

Leteckou záchranku provozuje i Policie ČR, resp. ministerstvo vnitra. To nedávno vyhlásilo tendr na náhradu dosluhujících policejních vrtulníků, nejen těch které slouží pro potřeby záchranky. Za jedenáct strojů plánuje zaplatit přibližně 5,5 miliardy korun. Dá se předpokládat, že v případě obnovy leteckého parku by obrana za náhradu vrtulníků Sokol musela investovat podobnou částku.

Související články

Výběr článků

Načítám