Hlavní obsah

Vrtulníky Mi-171Š mohou v české armádě sloužit až do roku 2035. Obejdou se bez dílů z Ruska

2:16
2:16

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Původem ruské vrtulníky Mi-171Š by v české armádě mohly podle ředitele státního podniku LOM Praha Jiřího Protivy létat až do roku 2035. Firma je schopná stroje opravovat a modernizovat i bez dodávek dílů z Ruska. Protiva to dnes řekl na odborné konferenci na téma Očekávaný vývoj leteckého a obranného průmyslu v ČR a ve světě.

Foto: Michal Voska, Právo

Vrtulníky Mi-171Š

Článek

„I bez ruské podpory jsme schopni ty vrtulníky i ve spolupráci s resortem obrany udržovat ve vzduchu. Některé náhradní díly umíme vyrobit tady v České republice, některé sehnat v Evropské unii, využíváme i takzvaného prodlužování životnosti. Do vrtulníků ale už montujeme západní technologii, umíme z nich udělat stroj kompatibilní pro operace NATO,“ uvedl Protiva.

Rusko už dříve v odvetě za dodávky vojenské techniky Ukrajině pozastavilo podniku LOM Praha platnost certifikátů pro opravy vrtulníků ruské výroby. Státní firma ale podobný krok očekávala, a proto se zaměřila mimo jiné na předzásobení náhradními díly. Připravila také takzvanou národní cestu zajištění oprav, tedy komplex opatření, který umožňuje i nadále vrtulníky modernizovat a zajišťovat jejich servis.

„Jsem přesvědčen, že do roku 2035 jejich provoz udržíme. Pak je to ale otázka životního cyklu toho vrtulníku, kdy každý vrtulník má životní cyklus osm let od generální opravy. A ten rok 2035 je zásadním mezníkem,“ uvedl ředitel.

Trojici vrtulníků Mi-171Š vyslala ČR v polovině září do Polska k posílení obranu východního křídla Severoatlantické aliance (NATO) po průniku ruských dronů.

Armáda má 15 těchto vrtulníků. V posledních letech pořídila americké vrtulníky Viper a Venom. Armáda stroje původem z Ruska postupně vyřazuje. Obměna je ale postupná, ještě roky se tak bude použití překrývat. Provoz 15 původem ruských vrtulníků Mi-171Š v české armádě by podle Protivy měl být udržitelný až do roku 2035.

Mi-171Š slouží v Armádě České republiky především k transportním, výsadkovým a podpůrným úkolům. Jde o modernizovanou verzi známého Mi-17, přizpůsobenou pro potřeby armád NATO.

Související články

Výběr článků

Načítám