Hlavní obsah

Konec jedné éry: Boeing vyrobil poslední Jumbo Jet 747

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po více než půlstoletí opustil montážní linku společnosti Boeing poslední letoun 747. Obrovské letadlo s typickým hrbem v přední části vystřídalo řadu rolí – od dopravního letadla schopného přepravit více než 500 cestujících přes funkci nákladního letadla až po letadlo s označením Air Force One, které je určeno pro prezidenty Spojených států.

Foto: Toby Melville, Reuters

Stroje Boeing 747 na londýnském letišti Heathrow aerolinek British Airways

Článek

První let stroj uskutečnil v roce 1969 a byl tehdy největším komerčním letadlem na světě a prvním letadlem se dvěma uličkami, uvedla agentura AP.

Letoun 747 má druhou palubu, která se táhne od kokpitu dozadu přes třetinu letadla. Získalo tak charakteristický hrb, díky němuž je okamžitě rozpoznatelné. Tento designový prvek také inspiroval jeho přezdívku – letadlu se říká Velryba. Později však tento stroj získal elegantnější přezdívku Královna nebes, známý je ale také jako Jumbo Jet.

Výroba prvního letadla 747 trvala skoro 16 měsíců, od té doby jich firma dokončila dalších 1573. V posledních zhruba patnácti letech Boeing a konkurenční evropská společnost Airbus uvedly na trh nová velká letadla se dvěma motory místo čtyř. Jsou úspornější a ziskovější.

Modifikovaný Boeing 747 vynesl raketu s nákladem a pak ji zdárně odhodil

Věda a školy

Jako první uvedly letoun do pravidelného provozu v roce 1970 aerolinky Pan Am. Z amerických společností byly aerolinky Delta poslední, které letoun používaly pro osobní přepravu. Lety s ním ukončily v roce 2017. Někteří zahraniční přepravci s ním však létají i nadále včetně německé letecké společnosti Lufthansa. Ukončení výroby oznámil Boeing v roce 2020.

Poslední kus předají příští rok

Poslední letoun nyní absolvuje zkušební lety a předán by měl být začátkem příštího roku. Jeho majitelem bude nákladní dopravce Atlas Air, který si začátkem letošního roku objednal čtyři nákladní letouny 747-8.

Ukončení výroby neznamená, že tento typ letadla zmizí z oblohy. Bude tam ale stále vzácnější.

Pro Boeing už toto letadlo nemá velký význam. V poslední době se stroj 747 vyráběl prakticky pouze jako nákladní letadlo. Výjimkou byla verze pro americký vládní letoun Air Force One.

Titul největšího letadla pro přepravu cestujících sebral Boeingu 747 až na začátku tisíciletí konkurenční Airbus A380. Také společnost Airbus ale výrobu tohoto letadla již ukončila, poslední předala loni v prosinci. Projekt nového letadla Airbus představil v roce 2000 a poprvé se A380 ukázal na veřejnosti v roce 2005. Celkem bylo vyrobeno 251 těchto letadel.

Koupíme legendární americké chinooky za 20 miliard

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám