Hlavní obsah

Žitavská úzkokolejka znovu jezdí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výlety za parními vlaky do německého příhraničí už mohou nejen čeští turisté absolvovat bez komplikací. V saské Žitavě totiž skončila rekonstrukce unikátního mostu Prince Friedricha Augusta přes řeku Mandavu.

Foto: Petr Kumpfe

Prvnímu vlaku vytvořily slavobránu hasiči ze Žitavy a Oybina.

Článek

Kvůli ní byl provoz na žitavské úzkokolejce, kde je možné se svézt i vlaky taženými parní lokomotivou, omezený. Teď se po úzkokolejce jezdí po celé délce její trati. Most, který je památkou i dopravní raritou, se podařilo zrenovovat v rekordním čase pěti měsíců.

Raritní dopravní památka

„Raritní je proto, že se na něm křižuje železniční trať se silnicí, takže železniční přejezd je de facto uprostřed mostu. Ještě ke všemu není v pravém úhlu a jedná se o úzkokolejnou železniční trať, takže je to rarita německá a velmi pravděpodobně evropská, ne-li světová,“ popsal znalec žitavské úzkokolejky Petr Kumpfe.

Tvrz Tichá přežila pokus o odstřelení, teď je turistickým lákadlem

Tipy na výlety

Silniční část rekonstrukce mostu bude dokončena až v září, vlaky se ale na most vrátily už 1. července. A byla to velká sláva, vodní slavobránu vlaku vytvořily stříkačky hasičů ze Žitavy a Oybina. Na místo dorazily desítky železničních fanoušků, kteří si tento moment nechtěli nechat ujít.

Žitavská úzkokolejka je v provozu od roku 1890 a jako jedna z mála nabízí dodnes každodenní svezení úzkokolejnými parními vlaky v běžném provozu podle jízdního řádu.

Na šestnáctikilometrové trati lze v historických vozidlech dojet z Žitavy do Žitavských hor, do obcí Oybin nebo Jonsdorf.

Jízda v otevřených vagonech

Mezi oblíbené atrakce patří například jízda v otevřených vagonech za pěkného počasí, hudební vlaky každou druhou neděli v měsíci nebo společný výjezd dvou vlaků z nádraží Bertsdorf, který lze zažít i několikrát za den. Populární jsou i tematické vlaky, které jezdí o víkendu nebo při zvláštních příležitostech.

Čeští turisté mohou ve vlacích využít jízdenku Euro-Nisa-Ticket. K ní se pak doplácí „parní“ příplatek 5 eur za osobu.

V roce 2019, před vypuknutím pandemie koronaviru, přepravila žitavská úzkokolejka rekordních 250 tisíc cestujících, z toho zhruba třetina jich podle údajů dráhy pocházela z České republiky.

Letenský kolotoč je po 16 letech opět v provozu. Rekonstrukce stála 23 milionů

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám