Článek
Vyšetření zatím absolvovalo asi 30 000 až 50 000 řidičů. Zhruba tři procenta z nich neprojdou. "Vzhledem k tomu, že ještě nebylo vyšetřeno asi čtvrt milionu řidičů, dá se usuzovat, že po českých silnicích jezdí asi 7500 lidí, kteří ze zdravotních důvodů představují potenciální riziko pro své okolí, nehledě na to, že sedí za volantem vozidel nad 7,5 tuny," řekl výkonný ředitel centra Neurops Pavel Oplt.
Právě řidiči nákladních aut nejtěžší kategorie zaznamenali loni nejvíce nehod mezi nákladními vozidly - 10 905. To je 34,8 procenta z nehod všech nákladních vozidel a 5,8 procenta z celkového počtu nehod. Těch bylo loni na českých silnicích zaznamenáno 187 965 a zahynulo při nich 956 lidí. Nehody způsobené řidičem nákladního auta se na tomto počtu podílely 34 procenty.
Nejčastější nemocí, jejíž příznaky přímo zaviní dopravní nehodu, je epilepsie. Podle Oplta je problémem, že 70 procent epileptiků svou chorobu tají a dál řídí. Riziková pro řízení je i epilepsie léčená. Řídit by neměli ani lidé trpící chorobnou denní spavostí, která je dobře léčitelná.
"Důvodem diskvalifikace řidičů jsou mimo jiné závislost na alkoholu a návykových látkách, sklony k rizikovosti, zhoršená reaktivita, epilepsie, záchvatové poruchy hybnosti, pozornosti a vědomí. Z psychologického hlediska selhávání v oblasti motoriky, koordinace, osobnosti a výkonu," vysvětlil neurolog Oldřich Vyšata.