Hlavní obsah

Zajímavosti ze světa škodovek: Znáte nejrychlejší, nejdražší nebo nejprodávanější model?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladoboleslavská automobilka se podělila o několik zajímavostí ze své dlouhé historie, která se začala psát již v roce 1895. Víte například, jak se měnil její název, který model je nejrychlejší a jaká škodovka je nejlevnější?

Foto: Škoda Auto

Historicky nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia, která nedávno prošla modernizací.

Článek

Většina z nás nejspíš ví, že za vznikem dnešní automobilky Škoda Auto stáli pánové Václav Laurin a Václav Klement, kteří v roce 1895 zahájili výrobu jízdních kol Laurin & Klement. O čtyři roky později rozšířili výrobu o motocykly a v roce 1905 představili svůj první automobil.

Klíčovou událostí se v roce 1925 stalo spojení značky se strojírenským gigantem Škoda, po kterém se na nově vyvinutých automobilech začalo objevovat jméno a logo Škoda. Jednalo se však pouze o označení automobilů, mladoboleslavská automobilka nesla název Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP).

Od bicyklu k automobilu. Začátky Laurina s Klementem byly skromné

AutoMoto

Po roce 1946 byl název změněn na Automobilové závody, národní podnik (AZNP) a po roce 1989 bylo v souvislosti s privatizací vytvořeno nové pojmenování Škoda, automobilová a.s. Z jazykových důvodů i kvůli celosvětové působnosti byl ale nakonec název v roce 1998 upraven na dnešní Škoda Auto.

Nikoho pak nejspíš nepřekvapí, že největšího prodejního úspěchu dosáhl model Škoda Octavia. Ve čtyřech novodobých generacích představených v letech 1996, 2004, 2012 a 2019 se do konce roku 2023 vyrobilo již 7,2 milionu kusů. Výroba pokračuje dál a nedávno byla odhalena i modernizace. Na druhém místě zůstává s více než dvěma miliony vyrobených kusů řada Škoda 105/120.

Zajímavostí také je, že nejrychlejší škodovkou všech dob je Škoda Octavia druhé generace. Rozhodně ale nešlo o sériový vůz. Základem sice byla Octavia RS liftback s motorem 2,0 TFSI, motor ale prošel rozsáhlou úpravou, dostal nové turbodmychadlo Garett, mezichladič a řadu dalších komponent. Se zastavením pomáhal brzdný padák.

Díky řadě úprav a použití speciálního 120okatanového benzinu dosahoval motor výkonu mezi 550 a 600 koňmi a točivého momentu 450 Nm. Britský dovozce, který stál za přestavbou, vůz odvezl na solné pláně Boneville v Utahu, kde bylo cílem pokořit rychlost 322 km/h.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia na solných pláních Boneville dosáhla rychlosti 365 km/h.

Richard Meaden z časopisu Evo, který usedl za volant, dosáhl při šestém pokusu rychlosti 325 km/h. To ale týmu nestačilo a při následujícím pokusu dosáhl rychlosti 365 km/h. Upravená Octavia se tak stala nejrychlejším sériově vyráběným automobilem s dvoulitrovým turbomotorem a současně nejrychlejším vozem automobilky z Mladé Boleslavi.

Cenu rychlostního rekordmana neznáme, aktuálně nejdražším automobilem v nabídce Škoda Auto je ale model Fabia. Nejde přitom o hatchback z klasické nabídky, ale soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2, který přijde zhruba na desetinásobek ceny běžné Fabie. Její cena přitom se základním motorem a výbavou začíná od 369 900 korun.

V běžné nabídce ovšem nenajdete ani tu úplně nejlevnější škodovku. Tou by totiž měl být kovový model Škoda Citigo v měřítku 1:43, který automobilka nabízí například na svém e-shopu za 259 Kč. V nabídce je ale podstatně více modelů včetně historických.

Poslední zajímavost se pak vztahuje ke světu digitálních technologií, které nás stále více obklopují i v moderních automobilech. Víte ale, komu patří hlas digitální asistentky Laury? Zapomeňte na slavné osobnosti, hlas je totiž uměle generovaný a je společný pro všechny jazyky, kterými Laura mluví.

Foto: Škoda Auto

Škoda Citigo v měřítku 1:43 je aktuálně nejlevnější škodovkou

Škoda se připravuje na výrobu octavie v Kvasinách, první vozy opustí linku v létě

AutoMoto

Škoda zahájila proměnu svých showroomů

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám