Hlavní obsah

VW Golf GTI přijíždí v historicky nejvýkonnější verzi

3:02
3:02

Poslechněte si tento článek

Volkswagen představil jubilejní edici modelu Golf GTI Edition 50, která nabízí dosud nejvyšší výkon v rámci modelové řady a stala se nejrychlejším sériovým modelem značky na slavném německém okruhu Nürburgring.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf GTI Edition 50

Článek

Automobilka Volkswagen se nedávno pochlubila novým rekordem na okruhu Nürburgring, který zajela tajemná edice modelu Golf GTI. Ta má oslavovat 50 let od představení první generace ostrého hatchbacku. Oslavy sice naplno propuknou až v příštím roce, jubilejní edici však automobilka odhaluje již nyní.

Golf GTI Edition 50 přijíždí jako vůbec nejvýkonnější zástupce modelové rodiny Golf GTI a přináší řadu zajímavých vylepšení. Pod kapotou má tradičně uložen 2,0litrový přeplňovaný čtyřválec, původně určený do modelu GTI Clubsport, jehož výkon však vzrostl z 221 kW (300 k) na 239 kW (325 k) a 420 Nm točivého momentu.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf GTI Edition 50 je nejrychlejším produkčním vozem značky na Nürburgringu.

Oproti sériovému Golfu GTI tak výkon vzrostl o 44 kW (60 k) a 370 Nm. Automobilka navíc upravila naladění podvozku DCC, který je o 15 mm snížený, a zapracovala na vyladění uzávěrky předního diferenciálu a systému progresivního řízení.

Volitelným doplňkem je paket GTI Performance, obsahující například pružiny s vyšší tuhostí, které snižují světlou výšku vozu o dalších 5 mm (celkově již 20 mm oproti sérii) a slibují lepší jízdní projev, včetně přímočařejší odezvy a menších náklonů karoserie.

Lehčí a přilnavější

Paket zahrnuje také upravená ložiska nebo 19“ kovaná kola obutá do semi-slick pneumatik Bridgestone Potenza Race s šířkou 235 mm. Ty byly nově vyvinuty, a kromě lepší přilnavosti a nižšího valivého odporu se mohou pochlubit i nižší hmotností až o 1,1 kg na pneumatiku ve srovnání se sériovými pneumatikami. Každé kované kolo je pak o 3 kg lehčí než sériové.

Dalších 11 kilogramů nakonec automobilka ušetřila instalací titanového výfuku Akrapovič, který zajistí i odpovídající akustický doprovod.

Karoserie v pěti odstínech

Po designové stránce nabídne Golf GTI Edition 50 několik úprav interiéru i exteriéru. Karoserie může být lakovaná v pěti specifických odstínech (bílá, šedá, černá, zelená a červená) a střecha je standardně lakovaná černě, stejně jako kryty zrcátek nebo koncovky výfuků.

Jubilejní model má také logo GTI 50 na střešním spoileru a krytech zrcátek nebo nápadný pruh na bocích, jehož barva přechází od černé do červené Tornado. Kabina nabídne červené bezpečnostní pásy, sportovní sedadla s kostkovaným vzorem a linií v zeleném odstínu Racing Green, kůží čalouněný volant s logem GTI 50 nebo specifické prahové lišty.

Cenu nového modelu automobilka nezveřejnila, jeho výroba ale odstartuje až koncem roku 2025 a první zákazníci se vozu dočkají v prvním čtvrtletí roku 2026, kdy naplno propuknou oslavy 50 let existence modelové rodiny GTI.

Výběr článků

Načítám