Článek
Jedním z největších témat automobilového průmyslu, hned po elektrifikaci, se v posledních letech stala technologie autonomního řízení a robotických taxi. Na jejím vývoji pracuje celá řada společností, včetně koncernu Volkswagen.
Společnost Moia, která se v rámci koncernu Volkswagen Group zabývá mobilitou a technologií autonomního řízení, nyní představila produkční verzi elektrické dodávky ID. Buzz AD, která je prvním plně autonomním produkčním vozem značky a byla uzpůsobena pro poskytování služeb mobility.
Základem vozu je dodávka ID. Buzz s prodlouženým rozvorem a zvýšenou střechou, do které jsou integrovány potřebné technologie. Vůz je vybaven celkem 27 senzory, včetně 13 kamer, devíti lidarů a pěti radarů, díky čemuž by měl mít přehled o svém kompletním okolí v rozsahu 360 stupňů.
Kabina má dřevěnou podlahu, výrazná madla usnadňující nastupování a čtveřici sedadel. Zajímavostí je přitom několik nových tlačítek v obložení, která slouží k zahájení a ukončení jízdy, nouzovému zastavení či spojení s operátorem. Samozřejmostí je pak i nabíjecí USB-C konektor.
Vpředu vidíme sedadlo řidiče, které je ovšem přisunuto k volantu zakrytému látkovým potahem. Nad vozem tak evidentně stále může převzít kontrolu i klasický řidič. Sedadlo spolujezdce a středovou konzolu automobilka nahradila odkládacím prostorem pro zavazadla cestujících.
Vůz by měl nabízet automatizovanou jízdu na čtvrté úrovni, tedy s vysokou mírou automatizace. Vůz je tak schopný pohybovat se autonomně, v případě potřeby však do jeho řízení bude moci na dálku zasáhnout operátor.
V provozu od příštího roku
Společnost Moia přitom nevytvořila pouze samotný autonomní vůz, ale také kompletní ekosystém pro poskytovatele autonomní přepravy, kterými mohou být veřejné i soukromé společnosti.
„S naším plně autonomním kompletním řešením vytváříme nabídku mobility, která je v této podobě jedinečná: města, obce i provozovatelé vozových parků mohou jednoduše a spolehlivě zajistit autonomní mobilitu pro všechny,“ uvedl Oliver Blume, generální ředitel Volkswagen Group.
„Náš autonomní ID. Buzz je součástí plně propojeného 360stupňového balíčku, který se skládá ze špičkové technologie, atraktivního vozového parku, inteligentní správy vozového parku a rezervačního systému zaměřeného na zákazníka - vše z jednoho zdroje a rychle škálovatelné podle velikosti vozového parku na cestách,“ dodal Blume.
Provoz autonomních vozidel ID. Buzz AD odstartuje v příštím roce v německém Hamburku, společnost však postupně plánuje expandovat do dalších míst v Evropě i zámoří.