Článek
Technologie autonomního řízení je většinou u automobilek vnímána jako další výrazný technologický milník a obrovská příležitost. Na vývoji pracuje celá řada společností, včetně automobilky Volkswagen, která nás během mnichovského autosalonu svezla v prototypu autonomní elektrické dodávky ID. Buzz AD.
Volkswagen ID. Buzz AD ovšem podobně jako většina dnes vyvíjených autonomních vozů vychází z produkčního modelu. Stále tak disponuje volantem a pedály, což je technika, která by měla být u plně autonomních vozidel zbytečná. Dalším krokem je tak vývoj zcela nových a plně autonomních strojů.
Americká Tesla představila koncept Cybercab, zatímco chorvatský Rimac pracuje na vývoji autonomního modelu Verne. Nedávno se ale prototypem plně autonomního vozu bez volantu a pedálů pochlubila i automobilka Volkswagen. A to poměrně neobvyklým způsobem.
Tým Volkswagen Group Innovation totiž oznámil, že v ulicích německého Wolfsburgu (domovského města automobilky) testuje prototyp plně autonomního vozu s označením Gen.Urban. Testy vozu bez volantu a pedálů se přitom posunuly do fáze, kdy už se nezkoumá ani tak samotná technika, jako posádka vozu.
Automobilka se konkrétně zajímá o to, jak budou lidé trávit čas v plně autonomních vozech. Například, které technologie jim usnadní práci, zábavu nebo odpočinek, případně jak má být navržena komunikace mezi strojem a posádkou.

Plně autonomní Volkswagen Gen.Urban zaujme nevšedním otvíráním předních dveří, které se posouvají vpřed.
Už nyní si může posádka při přivolání vozu uzpůsobit teplotu v kabině nebo ambientní osvětlení. Po nasednutí se pak sedačky vozu automaticky přizpůsobí do ideální polohy. Následně může být uzpůsoben i digitální interiér vozu, včetně širokoúhlého předního displeje, osvětlení nebo zvuku. Vše podle individuálních preferencí posádky.
Testování vozu nyní probíhá zhruba na 10 kilometrů dlouhých okruzích, které startují na návštěvnickém parkovišti před budovou ředitelství společnosti. Vůz se během přibližně 20 minut dlouhé projížďky dostává na křižovatky, kruhové objezdy, musí se vypořádat s obytnou i průmyslovou oblastí a nechybí ani různá omezení spojená s pracemi na silnicích.
Automobilka už testuje také autonomní Volkswagen ID. Buzz AD, který vychází z produkční elektrické dodávky ID. Buzz.
Samotný automobil po designové stránce připomíná elektromobily řady ID, jako například hatchback ID.3. Jde však o zcela unikátní design. Automobilce se přitom podařilo velmi elegantně ukrýt různé senzory, unikátnost vozu prozradí snad jen čtyři „majáky“ v rozích střechy nad sloupky.

Bezpečnostní řidič má k ovládání vozu speciální panel s joystickem.
Testovací osoba sedí na tradičním místě řidiče, vedle pak sedí trénovaný „bezpečnostní“ řidič, který má dohlédnout na bezpečnost jízdy. K ovládání vozu má proto i speciálně připravený panel s joystickem. Současná fáze testování zahrnuje pouze zaměstnance automobilky a pokračovat by měla po několik týdnů.



