Článek
Samotná drážďanská továrna se za 50 milionů eur (1,2 miliardy Kč) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
Skleněná manufaktura (Gläserne Manufaktur) v saském hlavním městě zahájila slavnostně provoz v prosinci 2001. Do roku 2016 se v ní vyráběly vozy Phaeton, následně do roku 2020 automobily e-Golf. V lednu 2021 začala sériová výroba plně elektrických vozů ID.3. Továrna podle agentury DPA za 24 let provozu vyrobila přes 165 500 aut.

Volkswagen Phaeton
Architektonicky ojedinělá továrna se stala i turistickým lákadlem Drážďan. Ročně přivítá přes 100 000 návštěvníků. Saští politici do moderního závodu rádi zvali i zahraniční návštěvy včetně těch z Česka. V roce 2019 jej tak navštívil tehdejší a nynější premiér Andrej Babiš, už v roce 2007 si ji prohlédl tehdejší prezident Václav Klaus.
Od ledna příštího roku se začne Skleněná manufaktura přestavovat. Koncern Volkswagen, spolková země Sasko a drážďanská Technická univerzita z ní hodlají vybudovat inovační centrum pro umělou inteligenci (AI), robotiku, čipy a mikroelektroniku. Podle agentury DPA 230 zaměstnanců závodu zatím propouštění nečeká. Co budou dál dělat, ale není známo. Na vrcholu kapacity zaměstnávala Skleněná manufaktura 800 lidí.

Volkswagen nakonec v prosklené továrně nevyráběl limuzíny, ale elektromobily ID.3Video: Volkswagen
Podle analytika XTB Jiřího Tylečka je rozhodnutí uzavřít závod v Drážďanech symbolický a velmi příznačný okamžik pro evropský automobilový průmysl.
„Spíše než jako ojedinělá událost by se mělo zavření továrny vnímat jako důsledek několika strukturálních tlaků, které se v posledních letech zintenzivnily: vysoké náklady na energii, zrychlený přechod k elektrifikaci, rostoucí konkurence ze strany Číny a v poslední době také stále nepřátelštější mezinárodní obchodní prostředí charakterizované cly a geopolitickým napětím,“ uvedl.
Německo - považované za průmyslové srdce Evropy -začíná podle Tylečka ztrácet část své přitažlivosti jako výrobní základna pro automobilový průmysl.


