Článek
Zatímco v USA a Evropě čelí vodíková mobilita nejisté budoucnosti, především kvůli zaostávající infrastruktuře a spíše opadajícímu zájmu ze strany automobilek, v Japonsku se především díky úsilí značky Toyota posouvá pozvolným tempem kupředu. Cílem je přitom vybudování tzv. „vodíkové společnosti.“

Vodíkový sedan Toyota Crown jako tokijské taxi
K té by nyní měly přispět i vodíkové taxíky Toyota Crown, které se začínají objevovat v ulicích Tokia. Vedení města již v září oznámilo zapojení do částečně veřejného a částečně soukromého projektu, v jehož rámci by se měla v ulicích objevit flotila celkem 200 těchto vodíkových sedanů.
V současnosti jich je na silnicích jen hrstka, do konce fiskálního roku 2025 (tedy do konce března 2026) by se však v ulicích mělo objevit celkem 200 vodíkových taxíků Toyota Crown. Přepravní náklady by přitom pro zákazníky měly být srovnatelné se standardními taxíky.
S délkou lehce přes pět metrů sice vodíkové Toyoty Crown představují výzvu při manévrování v uličkách Tokia, řidiči si však podle Toyota Times pochvalují jejich komfort, tichý provoz a akceleraci.
Toyota se však podílí na rozvoji vodíkové společnosti v Japonsku i na jiných místech a odlišnými způsoby. Například v prefektuře Fukušima otevřela dealerství napájené pomocí palivových článků z modelu Toyota Mirai, zatímco vodík je uložen v nádržích z vodíkových náklaďáků FC. V prefektuře také hlídkuje policejní vodíkový vůz značky.
Automobilka pak vidí možnosti využití vodíku v mnoha oblastech jak v mobilitě, tak v infrastruktuře. Vodík přitom nemusí sloužit jen pro palivové články, které z něj tvoří elektřinu. Automobilka i nadále testuje závodní vůz, který vodík spaluje v upraveném spalovacím motoru.


