Hlavní obsah

Po Stellantisu končí s vodíkovým pohonem pro auta i General Motors

Americký automobilový koncern General Motors oznámil konec vývoje nové generace vodíkových palivových článků pro automobily. Společnost se místo toho zaměří na bateriové elektromobily. Po Stellantisu jde o druhou velkou společnost, která s vodíkovým pohonem pro vozy končí.

Foto: Chevrolet

Ilustrační foto

Článek

Mezi nejznámější propagátory vodíku jako paliva pro osobní automobily patří značky Toyota a Hyundai, přičemž svůj vodíkový model připravuje také automobilka BMW, spekuluje se i o vodíkovém supersportu značky Alpine. Řada společností, které vodíku pro běžné automobily dříve věřily, ale v poslední době otáčí.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Colorado ZH2 byl konceptem vodíkového vozidla pro armádu.

Posledním z nich je americký automobilový koncern General Motors, který pro vývoj vodíkových technologií založil dceřinou značku Hydrotec. Ta měla dodávat řešení vodíkového pohonu pro nejrůznější typy vozů, včetně průmyslových speciálů, ale i vodíkové nabíjecí stanice pro běžné bateriové elektromobily.

Americká společnost se v minulosti podílela například na stavbě důlní vodíkové sklápěčky Komatsu, představila skateboardovou platformu Surus pro různé typy vozidel s vodíkovým pohonem nebo armádní vodíkový speciál postavený na technice pick-upu Chevrolet Silverado. Nyní ale s vývojem končí.

V tiskovém prohlášení společnost uvedla, že vodík sice zůstává slibný pro některé průmyslové aplikace (jako záložní zdroje energie nebo pro důlní a nákladní vozidla), cesta k dlouhodobě udržitelnému podnikání v oblasti vodíkových palivových článků je však podle GM dlouhá a nejistá.

Širšímu přijetí vodíkových vozidel totiž i v USA brání vysoké ceny a omezená vodíková infrastruktura. V současnosti by na území USA mělo být pouze kolem 61 vodíkových plnicích stanic, zatímco nabíječek bateriových elektromobilů jsou statisíce. S ubývajícími automobilkami přitom mizí důvody dál síť vodíkových plnicích stanic rozvíjet.

General Motors se tak bude dál soustředit především na bateriové elektromobily. Současně však bude pokračovat ve společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC, v rámci kterého s automobilkou Honda vyrábí systémy vodíkových palivových článků pro datacentra, generátory a vodíkový model Honda CR-V e:FCEV.

Americký automobilový gigant je přitom letos již druhou velkou společností, která oznámila konec vývoje vodíkového pohonu pro automobily. V první polovině roku totéž učinila společnost Stellantis, která připravovala rozsáhlou nabídku užitkových vozidel osazených systémem vodíkových palivových článků.

Výběr článků

Načítám