Hlavní obsah

Veřejné nabíječky elektromobilů výrazně zdražily, náklady mohou překonat benzín

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dobíjení elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic od začátku roku podražilo až o 80 procent. V některých případech je tak jízda na elektřinu dražší než na benzín či naftu. Při dobíjení elektromobilů doma nebo v práci ale motoristé stále proti vozům se spalovacím motorem ušetří. Vyplývá to z informací firem z oboru.

Foto: Škoda

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto Škody Enyaq iV)

Článek

Největší provozovatel dobíjecích stanic ČEZ zvýšil od července ceny u veřejných dobíječek podle výkonu z šesti, respektive osmi nebo deseti korun za kilowatthodinu na 8, 13 nebo 18 korun. Nejběžnější nabíječka se stejnosměrným proudem, která dává 50 kW nabíjecího výkonu, si účtuje 13 Kč/kWh.

„Důvodem k tomuto kroku jsou především bezprecedentní pohyby na trhu energií, které ČEZ pro síť dobíjecích stanic nakupuje za tržních podmínek. Vliv má také skutečnost, že síť dobíjecích stanic ČEZ se za poslední dva roky rozrostla na dvojnásobek,“ řekl mluvčí Martin Schreier.

Podobně až o 50 % od srpna zdražil i E.ON. Pražská energetika měnila ceník od 1. dubna. I ona přešla na rozdílné ceny podle typu použité dobíjecí přípojky.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa stále motoristé většinou dobíjí doma nebo v práci za cenu do pěti korun za kWh. Na dobíjení mimo veřejnou síť podle Knapa připadá zhruba 80 % dobití. Cena jízdy jednoho kilometru s elektromobilem dobitým doma tak vyjde na méně než jednu korunu, zatímco u vozů se spalovacím motorem je to kolem 2,50 Kč/km.

„Při veřejném dobíjení s cenou mezi 13 a 20 Kč za kWh se ale řidič elektromobilu dostane lehce i nad úroveň vozu na konvenční paliva z ropy,“ podotkl Knap.

U ceny za kilometr samozřejmě také záleží na spotřebě energie toho konkrétního vozu, stejně jako u konvenčních aut se spalovacími motory. Reálná spotřeba elektromobilů se většinou pohybuje v rozmezí 16–33 kWh/100 km.

Test Audi e-tron S Sportback: Když dojezd není prioritou

Testy

Také podle Schreiera nelze u elektromobilů cenu za ujetý kilometr odvozovat od cen za dobíjení v síti veřejných stanic, protože řidiči většinově dobíjí elektromobily přes noc doma nebo ve firmě za přiznaný tarif. Veřejné dobíjecí stanice jsou doplňkem pro cesty na delší vzdálenosti.

„Ceny za ujetý kilometr se tak v současnosti pohybují cca v intervalu 1,10 až 1,40 Kč/km a provoz elektromobilu zůstává i nadále výrazně levnější než jízda klasickým autem,“ dodal Schreier.

Letos v pololetí bylo v České republice registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel. Počet dobíjecích bodů se pohybuje okolo 1900.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám