Hlavní obsah

Tesla sklápí za jízdy zrcátka. Není to chyba, nýbrž kontroverzní funkce

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Poloautonomní vozy Tesla za jízdy sklopí zrcátka, aby si daly více manévrovacího prostoru v těsných situacích. Tím však řidiči, na kterého spoléhají jako na záchrannou síť, podstatně ztíží orientaci na silnici.

Foto: Tesla

Tesla Model 3 (Ilustrační foto)

Článek

Vozy značky Tesla, vybavené systémem Full Self Driving Beta, sklápějí svá zrcátka, když mají kolem sebe málo místa. To samo o sobě není úplně nová informace, ovšem snad poprvé to vidíme na videu v akci, a to ze San Franciska. Tesla Model 3 vybavená tímto systémem to provedla, když se nacházela mezi nákladním autem a betonovými svodidly.

Podle dostupných informací z popisku tohoto videa i dalších zdrojů to tesly dělají automaticky, řídí-li samy a je-li třeba projet těsným prostorem. Vytvoří tak sobě i okolním řidičům pár centimetrů prostoru k manévrování navíc.

Podle příznivců automobilky to znamená, že se auta dovedou sama vyznat v náročném prostředí. Také to ale znamená, že řidič-člověk nemá v případě potřeby možnost zrcátka používat a mít tak přehled o dění za autem, byť na pár vteřin.

Totiž, systém Full Self Driving Beta (česky Plně samočinné řízení Beta) je dle svého názvu ve fázi beta-testování a spoléhá na člověka za volantem, že kdykoliv převezme nad vozidlem kontrolu či předejde tomu, aby auto udělalo nějakou hloupost.

Autopilot Tesly neuspěl v evropských bezpečnostních testech, je příliš autoritativní

AutoMoto

Situace z videa je zajímavá několika dalšími detaily. Všimněte si, že nákladní auto v jeden moment najede svým levým předním kolem až k dělící přerušované čáře, ale nepřejede ji. Zrcátko náklaďáku se mohlo dostat do pruhu Tesly, ale to je odhadem výš, než má Model 3 střechu.

Autopilot Tesly slibuje víc, než nabízí, žaluje neziskovka automobilku

AutoMoto

Tesla v této chvíli zcela správně zpomaluje, ovšem nevíme, zda to je kvůli náklaďáku, nebo kvůli relativně prudké zatáčce. Zrcátka ale sklápí až ve chvíli, kdy se náklaďák zase od dělící čáry vzdaluje.

Plně samočinné řízení v tesle je nesmysl, míní experti

AutoMoto

Zajímavý je také displej, na němž vůz ukazuje, co systémy „vidí“. Všimněte si, že modrý kvádr, znázorňující nákladní vůz, poskakuje po displeji sem a tam, třebaže ve skutečném světě za okny jede náklaďák plynule a předvídatelně.

V každém případě, opatrný řidič by ve stejné situaci zpomalil a jel za náklaďákem, dokud by si nebyl jistý, že se vedle něj bezpečně vejde.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám