Hlavní obsah

Plně samočinné řízení v tesle je nesmysl, míní experti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nedávné prohlášení o tom, že vozy Tesla budou během letoška mít „základní funkčnost“ pro autonomní řízení 5. úrovně, je podle amerických odborníků nesmysl. A možná něco takového nebude existovat nikdy.

Foto: Tesla

Tesla Model X (ilustrační foto).

Článek

Elon Musk, zakladatel a majitel americké automobilky Tesla, se v rámci šanghajské Světové konference o umělé inteligenci (World Artificial Intelligence Conference, WAIC) nechal slyšet, že letos budou jeho auta „mít hotovou základní funkčnost pro autonomní řízení 5. úrovně“.

To je velmi ambiciózní prohlášení, neboť autonomie 5. úrovně znamená, že auto nepotřebuje volant ani pedály a jezdí zcela samo úplně všude, včetně složitých i krizových situací.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Podle odborníků, oslovených americkým webem Automotive News, je to nesmysl. Asi nejsilnější názor na autonomii 5. úrovně má John Krafcik, šéf firmy Waymo, která vyvíjí autonomní vozidla.

Je to podle něj mýtus. Uvedl to už v červnu roku 2019 a nyní zopakoval. „Úroveň 5 znamená, že můžete jet kamkoliv, kdykoliv, za jakéhokoliv počasí. Například ze San Franciska do Santiaga v Chile, kdykoliv, stačí zmáčknout tlačítko. Toho se nejspíš nikdy nedočkáme,“ řekl tehdy.

Autopilot Tesly slibuje víc, než nabízí, žaluje neziskovka automobilku

AutoMoto

Missy Cummingsová, šéfka laboratoře Lidé a autonomie na Dukeově univerzitě v Severní Karolíně, se zaměřila na Teslu konkrétněji. „Neexistuje způsob, jakým by jeho auta mohla dosáhnout 5. úrovně. (...) Jejich čidla a systémy nefungují dobře v podmínkách s dlouhými stíny. Známe ty systémy a jsou špatné,“ nešetřila kritikou.

Sam Abuelsamid, šéfanalytik u firmy Guidehouse Insights, se vyjádřil v podobném duchu: „Auta, která staví, nikdy nebudou na 5. úrovni.“ A konečně, Jason Levine, ředitel amerického Centra pro automobilovou bezpečnost, hovořil o absurditě: „V této době je to absurdní idea, s technologiemi a infrastrukturou, které máme, a s neochotou Tesly uznat vlastní chyby.“

Tesla je podle Muska blízko autonomnímu řízení nejvyšší páté úrovně

AutoMoto

Tito čtyři nejsou jediní, kdo nahlížejí na Muskova prohlášení skepticky. Web novin Deccan Chronicle cituje Paula Lewise z neziskového Centra pro dopravu americké charitativní organizace Eno: „Jsme stále velmi daleko od skutečné autonomie úrovně 4. (...) Vývojáři technologií si začínají uvědomovat limity umělé inteligence a výhody lidského mozku ve zvládání určitých situací.“

Ohromné nadšení z potenciálu plně autonomního řízení, které panovalo před pár lety, podle dalších Lewisových slov povadlo.

Zmíněnou autonomii úrovně 4 nyní extenzivně testuje již zmíněná společnost Waymo, která vznikla z několik let starého projektu Google Car. Vozí lidi a zásilky v Arizoně – ovšem pouze v rámci určité oblasti a pod bedlivým dohledem člověka.

Anketa

Jaký je váš názor na auta bez volantu a pedálů?
Věřím, že budou, a těším se na ně
33,4 %
Asi jednou budou, ale není to nic pro mě
20 %
Nevím/Je mi to jedno/Nedokážu posoudit
1,6 %
Nevím, ale je to děsivá vize budoucnosti, doufám, že nebudou
23,4 %
Jsem skeptický/á, ale rád/a se nechám překvapit
8,5 %
Nevěřím, že někdy budou
13,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 854 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám