Článek
Mladoboleslavská automobilka se v oblasti motorsportu během posledních let prosazuje především v soutěžích rallye, kde se velmi úspěšně zapsaly modely Fabia Rally2, Rally2 Evo a dnes značka zákaznickým týmům dodává model Fabia RS Rally2, odvozený od nejnovější generace praktického hatchbacku.
V minulosti se však automobilka účastnila řady závodů, včetně ikonické čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Do slavného závodu značka v roce 1950 nastoupila s modelem Škoda Sport, postaveným na základech sériového vozu Škoda 1101 Tudor.
Vůz s výkonem 50 koní, maximální rychlostí 140 km/h a hmotností kolem 700 kilogramů závod kvůli banální závadě nedokončil a další možnost už kvůli vypjaté politické situaci nedostal. Dodnes se tak jedná o jediný mladoboleslavský vůz, který se ve čtyřiadvacetihodinovce objevil.
Není proto divu, že si právě tento model vybral v rámci série „Ikona v moderní podobě“, oslavující 130 let existence značky, designér Daniel Petr, který kromě jiného navrhuje vzhled vozů pro divizi Škoda Motorsport.
„Tohle auto je takový škodovácký miláček. A má spoustu charakteristických rysů, se kterými jsem mohl při návrhu moderní podoby pracovat,“ uvedl Petr.
Maska vozu s horizontálními liniemi, která byla v té době běžná pro více škodováckých modelů, představovala dobrý základ pro zpracování ve stylu Modern Solid. Jednotlivé linky designér výrazně protáhl, horní integroval do nové masky Tech-Deck Face a pohrál si také se světly.
Dalším charakteristickým prvkem, který se povedlo přenést z historického originálu do moderní podoby, jsou boční linie vozu. Především tedy vystouplé a svalnaté blatníky, které byly původně vyklepávány ručně, což je na původním závodním automobilu dodnes dobře patrné.
Oproti předchozím konceptům přitom tento nevznikal s vizí elektrického pohonu, ale spíše spalovacího motoru či hybridního pohonného ústrojí. Proto dostal také několik nasávacích otvorů, které zajistí přívod vzduchu i optimální chlazení. Novinkou jsou ale i černé karbonové prvky za předními a zadními koly i na dalších místech karoserie.
Až na karbonové detaily ale moderní koncept ctí původní barevnou kombinaci závodního stroje. Dominantní je bílá barva karoserie, zatímco spodní červená linka ladí s červeným interiérem a červenými koly. Nechybí však ani modrý pruh, ve kterém se u moderního konceptu skrývá výdech pro chlazení motorového prostoru a brzd.
Zajímavým detailem je pak i drobné vybrání uprostřed nízkého čelního skla, které připomíná skutečnost, že historický originál dostal pouze dva menší větrné štítky. Na bocích je pak umístěno startovní číslo 44, které nesl i originální vůz v Le Mans.

Daniel Petr, autor vize Škody Sport LM 2025, u originálního závodního vozu Škoda Sport, který se v roce 1950 objevil na startu čtyřiadvacetihodinovky Le Mans.
„Musel jsem si to auto nastudovat. Našel jsem si staré výkresy a fotografie. Atmosféra z těch materiálů na člověka tak nějak dýchne a přinese větší chuť do práce,“ přibližuje Daniel Petr začátky projektu, který začínal vytvářet na papíře. „Musel jsem si ujasnit, co tomu autu vetknu z našich moderních prvků a co převezmu z originálu. Na to je papír nejlepší.“
Teprve poté se začal projekt rodit také v digitální podobě, jakou vidíme nyní. Designér na něm pracoval především ve volných chvílích a zabral mu zhruba měsíc.
„Musel jsem projekt sladit s prací na chystaných modelech pro sériovou výrobu, které samozřejmě mají prioritu,“ uvedl Petr. Do nového konceptu prý ale nic z připravovaných novinek neukryl.